خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

امریکا و روسیه بر آغاز هرچه زودتر گفتگوها میان افغانان تأکید کردند

افغانستان، ایالات متحده امریکا و روسیه بر آغاز هرچه زودتر گفتگوهای میان افغانان و کاهش قابل توجهی خشونت‌ها پیش از آغاز این گفتگوها، تأکید دارند.

وزارت امور خارجه در خبرنامه روز دوشنبه (۲۶ جوزا) می‌گوید که در یک نشست ویدیویی سه جانبه میان محمدحنیف اتمر، نامزد وزیر امور خارجه کشور، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه هر سه طرف دربارۀ روند صلح افغانستان، گفتگو کردند.

خبرنامه می‌افزاید که هر سه کشور تعهد نیرومند شان ‌را برای کمک به روند صلح به رهبری و مالکیت افغانان به حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته، نشان داده‎اند.

به گزارش طلوع نیوز، در خبرنامه آمده‌است که امریکا و روسیه از تعهد حکومت برای رهایی زندانیان طالب همچون یک گام ضروری به سوی آغاز گفتگوی میان افغانان یاد کرده‎اند و از طالبان نیز خواسته‎اند تا زندانیان حکومت را، آزاد کنند.

در خبرنامه اضافه شده‌است که هر سه کشور کاهش قابل توجهی خشونت‌ها را همچون یک گام برای اعتماد سازی دانسته و می‌افزایند که باید آتش‌بس فراگیر و همیشه‌گی در آجندای گفتگوهای میان افغانان، گنجانیده شود.

روز دوشنبه، یک مقام وزارت دولت در امور صلح گفت که نخستین نشست گفتگوهای میان افغانان ممکن است در روزهای آینده در قطر برگزار شود.

او می‌گوید که هیئت گفتگوکننده آماده است و نیز تدابیر صحی به علت ویروس کرونا نیز گرفته شده است تا این روند را متاثر نسازد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، گفت: «ممکن آغاز مذاکرات و شروع آن در قطر باشد و تیم مذاکره کننده ما در آماده‌گی کامل قرار دارد.»

اما طالبان آغاز گفت‌وگوهای شان را با حکومت مشروط به رهایی تمامی ۵ هزار زندان این گروه از زندان‌های حکومت گفته اند.

تاکنون حکومت سه هزار و نه زندانی طالب را از بند رها ساخته است و قراراست نزدیک به دو هزار دیگر را تا چند روز دیگر رها سازد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق