خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

شماری از نمایندگان ممنوع‌الخروج شدن 68 کارمند وزارت مالیه را یک تصمیم سیاسی می‌دانند

نام‌های شماری از کارمندان بلندپایۀ وزارت مالیه و گمرک‌ها – از جمله سه معین این وزارت – جدیداً در فهرستی به نشر رسیده است که بر بنیاد دستور شفاهی رئیس جمهور ممنوع‌الخروج شده‌اند؛ بنابراین شماری از اعضای مجلس نمایندگان این عمل را یک تصمیم سیاسی می‌دانند.

این نمایند‌گان، وجود فساد در این نهاد‌ها را می‌پذیرند اما دلیل ممنوع‌الخروج‌شدن این افراد را خالی کردن جا به یاران کسانی می‌دانند که تازه به قدرت رسیده‌اند.

به گزارش طلوع نیوز، عظیم محسنی، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان بیان داشت: «کسانی در دور و اطراف شخص رییس‌جمهور هم استند که در این فساد دست دارند. آن‌ها را نیز حکومت باید به پنجه قانون بسپارد.»

زلمی نوری، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایند‌‎گان نیز افزود: «دور و اطراف رییس‌جمهور هم می‌خواهند که در بندرهای عایداتی و گمرکات جاه را به اصطلاح خالی کنند تا زمینه را مساعد سازند تا افراد خود را جابجا بسازند.»

در همین حال، دیده‌بان شفافیت افغانستان نیز می‌گوید که این حرکت، یک حرکت سیاسی است.

اکرام افضلی، رییس دیده‌بان شفافیت افغانستان اظهار داشت: «ممنوع‌الخروج قراردادن کارمندان وزارت مالیه یک اقدام سیاسی و ناسنجیده شده از نگاه اصلاحات به نظر می‌رسد.»

اخیرأ فهرستی از نام‌های شماری از کارمندان بلندپایۀ وزارت مالیه و گمرک‌ها، از جمله سه معین این وزارت، نشر شد که بربنیاد دستور شفاهی رییس‌جمهور ممنوع‌الخروج اعلام شده‌اند. این فهرست را امنیت ملی با فرماندهی سرحدی میدان هوایی کابل شریک کرده است.

ریاست‌جمهوری علت این تصمیم رییس‌جمهور را رسیده‌گی به اتهام‌های فساد اداری می‌گوید.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور بیان داشت: «به اساس قانون، افراد الی این‌که ثابت نشود گنه‌گار نیستند، مجرم نیستند. این باید بسیار واضح باشد. اما تلاش حکومت برای بررسی گزارش‌هایی است که در پیوند به اجرای نادرست یا مسایل فساد که او باید بررسی شود.»

در همین حال، سازمان ملل متحد در چهارمین گزارش سالانه‌اش دربارۀ مبارزه با فساد اداری از کاهش فعالیت‌های اصلاحی در بخش مبارزه با فساد در سال گذشته میلادی و کم شدن ابتکارهای قانونی و راهبردی در این باره پرده بر می‌دارد و می‌گوید که راهبرد سال ۲۰۱۷حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد موفق نبوده‌است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز می‌گوید که فساد یک مشکل جدی در افغانستان است: «فساد یک مشکل در افغانستان است. این نیز به روشنی توسط رهبری سیاسی در افغانستان بیان شده‌است. و در واقع، بخشی از حضور ناتو در افغانستان حمایت از تلاش‌ها برای کمک به مبارزه با فساد است، زیرا فساد مانند یک بیماری است. این، واقعأ قدرت هر جامعه‌یی را تضعیف می‌کند.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق