خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

اشرف غنی: دولت برای جذب طالبان به بدنه نظام کنونی افغانستان تلاش می‌کند (سخنانی که برای خودش نیز قابل باور نیست)

«اشرف غنی» در گردهمایی در ولایت «کاپیسا» گفت که به عنوان رئیس جمهور افغانستان دو وظیفه در بخش صلح دارد که وظیفه نخست جذب طالبان به «نظام جمهوری اسلامی» در این کشور است.

وی اظهارداشت: به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان از دستاوردهای نیروهای امنیتی این کشور محافظت خواهد کرد.

محمد اشرف غنی، سر قوماندان اعلای قوای مسلح افغانستان، این سخنان را در حالی می‌گوید که خوب می‌داند ساحات تحت کنترول حکومت نسبت به طالبان کمتر است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از چندین سال به این سو نشان می‌دهد که حکومت بر کمتر از شصت درصد خاک افغانستان تسلط دارند. راپورهای دیگری نیز در رسانه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد تسلط حکومت از 96 به این نسبت به سال‌های پیش از این سال کمتر شده است و در اکثر ساحات افغانستان درگیرهای شدید وجود دارد.

گروه طالبان در سال 1396 گفته بود که حدود 349 ولسوالی در اختیار آن‌ها است که حکومت افغانستان آن را رد کرد اما حکومت به صورت مستند نگفت که کدام ساحات در تحت کنترول خودش می‌باشد.

در همان سال اداره تفتیش امریکا در امور افغانستان اعلام کرد که از مجموع 407 وُلسوالی افغانستان، 258 وُلسوالی تحت کنترول دولت، 33 وُلسوالی تحت کنترول مخالفان مسلح است و در 116 وُلسوالی نیز درگیری ادامه دارد.

گفته‌های حکومت، طالبان و برخی از منابع دیگر حاکی از این است که اگر طالبان دست بالای نسبت به حکومت در کنترول خاک افغانستان نداشته باشد لااقل با حکومت برابری دارد؛ بنابراین چگونه می‌توان به سخنان سرقوماندان اعلای قوای مسلح افغانستان باور کرد که می‌گوید دولت برای جذب طالبان به بدنه نظام کنونی افغانستان تلاش می‌کند؟ کدام عقل سلیم می‌پزید که دو طرفی که از نظر قدرت با هم برابری دارند، یکی از طرف‌ها بازی را به نفع طرف دیگر رها کند؟ از طرف دیگر اگر آنچه طالبان می‌گوید (تسلط بر 60درصد خاک افغانستان) درست باشد؛ رییس جمهور غنی هنوز هم در خواب خرگوش است؛ بنابراین یا او نمی‌داند که قلمرو فرماندهی‌اش چقدر است ویا هم اگر می‌داند در آرزوانگاری مطلق به سر می‌برد. با این حال که افغانستان در آستانه صلح قرار دارد انتظار مردم از محمد اشرف غنی این است که برای رسیدن افغانستان به صلح بر اساس توان و کارایی خویش برنامه‌ای تهیه کند تا مردم بیشتر از این کشته ندهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق