خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

آلمان برای میزبانی مذاکرات بین الافغانی صلح اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با همتای افغانش گفته که کشورش آماده است گفت‌و‌گوهای بین الافغانی صلح را میزبانی کند. همزمان وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که دور مقدماتی این گفت‌و‌گوها در دوحه پایتخت قطر برگزار خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، نوشته که آلمان پیشنهاد میزبانی مذاکرات بین الافغانی صلح را داده است. این موضوع در تماس تلفنی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز مطرح شده است.

وزارت خارجه افغانستان در توییترش نوشته که “وزیر خارجه آلمان از طالبان انتظار دارد که هرچه سریعتر سطح خشونت‌ها را کاهش داده و روند مذاکرات بین الافغانی آغاز گردد”.

به نقل از دویچه‌وله، آلمان همچنان خواهان تداوم همکاری‌های منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح افغانستان شده است. به نقل از سرپرست وزارت خارجه افغانستان، دست کم ۱۲ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که مذاکرات بین الافغانی صلح را میزبانی می‌کنند.

آلمان و ناروی دو کشور اروپایی هستند که چنین پیشنهادی داده‌اند و ۱۰ کشور دیگر در منطقه و همسایگان افغانستان می‌باشند. ترکمنستان، قزاقستان، چین، روسیه، ترکیه، ایران، قطر، اندونیزیا و جاپان نیز داوطلب شده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که حنیف اتمر با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در کابل دیدار کرده است.

در توییتر وزارت خارجه افغانستان آمده که “صلح افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی، نقش کشورهای همسایه و اجماع منطقه‌ای پیرامون صلح افغانستان، مسایل مربوط به آتش‌بس بشردوستانه و حفظ دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته حکومت و مردم افغانستان” مطرح بحث بوده‌اند.

اما خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه به نقل از حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نوشته که دور ابتدایی مذاکرات بین‌الافغانی صلح به احتمال زیاد در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار گردد: «این اجماع وجود دارد که آغاز مذاکرات در قطر برگزار شود.»

طالبان در قطر دفتر سیاسی دارند و گفتکوهای صلح با امریکا را از همین دفتر پیش بردند که بالاخره به امضای “توافقنامه آوردن صلح به افغانستان” با ایالات متحده دست یافتند. براساس این توافقنامه، نیروهای خارجی باید ظرف ۱۴ ماه افغانستان را ترک می‌کردند، زندانیان طالبان و اسیران حکومتی تبادله می‌شد و مذاکرات بین الافغانی هرچه زودتر آغاز می‌شد؛ در عوض طالبان وعده کرده بودند ارتباط شان را با سازمان‌های تروریستی قطع کرده و نگذارند از خاک افغانستان حملات خارجی صورت گیرد.

قرار بود مذاکرات بین الافغانی صلح در دهم ماه مارچ برگزار شود، اما آماده نبودن دو جانب و طول‌کشیدن روند آزادی زندانیان آن را به تاخیر انداخت و همه گیری ویروس کرونا نیز این روند را دشوارتر ساخت.

اتمر گفته همین که روند تبادله زندانیان تکمیل شود، مذاکرات بین الافغانی صلح آغاز می‌گردد. تا کنون حکومت افغانستان  ۴۴۰۰ زندانی از پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرده، اما طالبان در مقابل یک هزار اسیر حکومتی را آزاد نکرده اند: «حالا طالبان باید حسن نیت‌شان را در مورد مذاکرات بین الافغانی صلح نشان بدهند؛ درغیرآن، آنها مسئول قتل صدها افغان دیگری خواهند بود که به دلیل افزایش خشونت‌ها و گسترس ویروس کرونا، قبل از تعیین یک تاریخ مشخص جان می‌بازند.»

در حالی که حملات و خشونت طالبان در افغانستان افزایش یافته و همواره شمار زیادی نظامی و غیرنظامی افغان کشته می‌شوند، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توییترش نوشته که حملات تازه نیروهای امریکایی بر مواضع این گروه، نقض توافقنامه صلح است.

تنها امید برای ختم شورشگری، تروریسم، جنگ طولانی و بهبود روند مبارزه با پاندمی کرونا در افغانستان، مذاکرات بین الافغانی صلح است. کارشناسان به این باورند که این مذاکرات روندی طولانی را در بر خواهد گرفت که در چندین کشور مختلف جهان میزبانی خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق