خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

از خون بی‌نوایان اخذ مفاد تاکی

حملات ویران‌گرایانه طالبان بر هیچ کسی پوشیده نیست و نمی‌توان گفت که طالبان در کشتارهای مردم بی‌گناه مقصر اصلی و درجه اول نیست. این گروه با حملات تروریستی بارها و بارها مردم بی‌گناه را هدف حملات‌شان قرار داده است و بسیاری از زیربناهای عام‌المنفعه را از بین برده است. امنیت، ثبات و آرامش مردم افغانستان از چندین سال است که به صورت بسیار جدی متأثر از فعالیت‌های هراس‌افگنانه این گروه است. در یک کلام در باره کنش‌های غیر انسانی و غیر بشری طالبان همین قدر می‌توان گفت که دوران حکومت طالبان و سپس فعالیت‌های این گروه پس از 2001 م آکنده از قتل و کشتار، استبداد و نفرت‌پراکنی بوده است.

فعالیت‌های این گروه به همگان واضح است اما اتفاقاتی نیز در این کشور رخ داده است که می‌تواند متوجه دولت افغانستان باشد. شرح و توضیح رخدادهای زیادی که متوجه دولت است در این گفتار کوتاه نمی‌گنجد اما به عنوان مثال می‌توان از ترورهای برخی از علمای مانند نیازی و مفلح یاد کرد که گروه طالبان قتل آن‌ها را به عهده نگرفتند و دولت نیز به صورت مستند دست‌اندرکاران قتل این شخصیت‌ها را به مردم نگفت یا نتوانست بگوید.

با این حال گروه طالبان جدیداً در بیانیه‌ای مدعی شده است که دولت افغانستان در طرح تازه‌ای برای ترورهای هدفمند برخی افراد مذهبی، ملی و سیاسی تلاش می‌کند.

به نقل از تسنیم، طالبان در وبسایت این گروه مدعی شده که دولت افغانستان با هدف تضعیف صف جهاد طرح تازه‌ای را برای ترورهای هدفمند در نظر گرفته است.

بر اساس بیانیه طالبان، دولت افغانستان در این طرح برخی از شخصیت‌های دینی، ملی و سیاسی را هدف قرار خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: در گذشته کمونیست‌ها می‌خواستند فکر فاسد و اسلام ستیزانه خودشان را از راه زور و وحشت بر مردم مسلمان افغانستان تحمیل کنند و از همین رو بود که هیچگونه حرکت و اظهارات سیاسی، مذهبی، سنتی و فرهنگی را تحمل نمی‌کردند و اکنون دولت افغانستان نیز برای دفاع از فساد و فحشا برای ترور شخصیت‌های سیاسی، ملی و مذهبی تلاش خواهد کرد.

طالبان در این بیانیه تصریح کرد که این گروه از طریق این بیانیه به شخصیت‌های افغانستان هشدار می‌دهد که هشیار باشند. امیدواریم که حکومت با توجه به آنچه طالبان گفته است به صورت مستند عاملان قتل‌های زنجیره‌ای را برای مردم افغانستان معرفی کند.

اظهارات و حملات طالبان در حالی تشدید شده است که بخشی از فاز نخست توافقنامه قطر اجرایی شده است و برخی کارشناسان نیز در آینده نزدیک از احتمال برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی خبر می‌دهند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان چندی قبل در واکنش به گزارش شورای امنیت ملی افغانستان از کشته شدن 291 نیروی امنیتی و دفاعی افغان در یک هفته گفت: آمار منتشر شده بخاطر مغشوش کردن اذهان و تبلیغات منفی برای تخریب مذاکرات بین‌الافغانی است.

وی به بی.بی.سی گفته بود که دولت افغانستان در 19 سال اخیر آماری از تلفات نیروهای امنیتی منتشر نکرده و هدف انتشار این گزارش در چنین شرایطی ایجاد مانع در روند مذاکرات بین‌الافغانی است که قرار است بزودی آغاز شود.

از سوی دیگر، «روح الله احمدزی» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به افزایش حملات طالبان گفته بود که مخالفان مسلح هنوز گام واقعی بسوی صلح برنداشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تاکید کرده بود که وظیفه نیروهای امنیتی افغان دفاع از مردم و هدف قرار دادن گروههای تروریستی است بنابراین تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، جنگ نیز ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق