خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

تاکتیک مذاکراتی طالبان و تشدید حملات

پس از توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان انتظار این بود که طالبان خشونت‌ها را کاهش دهد و رویکرد سیاسی را جایگزین رویکرد نظامی خویش قرار دهد. نظریات این بود که طالبان این بار برای اینکه بتواند اعتماد مردم افغانستان و جامعه جهانی را کسب کند، می‌خواهد چهره سیاسی خویش را برای جهانیان و مردم افغانستان به نمایش بگذارد. مردم فکر می‌کردند که طالبان به اندازه کافی در حدود بیست و پنج سال گذشته جنگیده‌اند و انسان‌های بی‌گناهی زیادی در این مدت کشته شده‌اند؛ بنابراین اکنون که فرصت بازگشت آن‌ها در میان مردم فراهم شده است می‌باید دست از کشتار و جنگ بردارند و از راه سیاست و تعقول وارد میدان بازی جدید شوند تا مردم و جهان بدانند که این گروه غیر از آدم‌کشی سیاست هم بلد است اما نه تنها این گونه نشد بلکه طالبان بر خلاف انتظارها دست از سیاست جنگی‌شان هرگز دست برنداشتند. این گروه همواره بر جنگ تأکید کردند و برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات صلح نیز متوصل به جنگ شدند. طالبان فکر می‌کنند که ماشین جنگی برای آن‌ها همه چیز است و تا این ماشین جنگی فعال نگه داشته شود، آن‌ها می‌توانند امتیازاتی بیشتری به دست آورند.

این در حالی است که جدیداً استاد پوهنتون «جان هاپکینز» در امریکا اظهار داشته است که تشدید حملات علیه نیروهای امنیتی افغانستان تاکتیک مذاکراتی طالبان است و این گروه همچنین در نظر دارد تا از این طریق میزان صبر امریکا را نیز محک بزند.

به گزارش رسانه‌ها، «دنیل مارکی» استاد ارشد پژوهش در دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز، به این نتیجه رسیده است که تشدید حملات طالبان، تاکتیک مذاکراتی آن‌ها است. او تشدید حملات را تلاش این گروه برای محک زدن میزان صبر امریکا پیش از واکنش به این حملات خواند.

وی افزود که به نظر می‌رسد دولت ترامپ به هر قیمتی در پی خروج از افغانستان است و طالبان نیز می‌گوید چرا خشونت‌ها را افزایش ندهد تا با داشتن دست بالا در مذاکرات حضور یابد.

این در حالی است که برخی منابع از تغییرات در تیم مذاکره‌کننده طالبان خبر می‌دهند و کارشناسان آن را خبری خوب برای مذاکرات بین‌الافغانی و گواهی بر جدی‌بودن طالبان برای آغاز گام دوم روند صلح افغانستان می‌دانند.

«اندرو وایلدر» معاون مدیر برنامه آسیا در انیستیتوت صلح امریکا در این باره به «آسوشیتدپرس» گفت: به نظر می‌رسد این یک پیشرفت مثبت باشد زیرا طالبان هیئتی را ایجاد می‌کنند که اعضای ارشد‌تر و گسترده‌تری از این گروه در آن حضور دارند که برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ضروری است.

وی افزود: اگر بخواهیم به نیمه پر پیاله نگاه کنیم تقویت هیئت طالبان را می‌توان به عنوان این نشانه تعبیر کرد که آن‌ها قصد دارند درگیر بحث‌های جدی شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق