خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

کمیسیون حقوق بشر: در ۱۷ حمله بر نماز‌گزاران‌، ملا‌امامان و عبادت‌گاه‌ها، ۱۷۰ تن کشته شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش تازه‌اش گفته است که از تاریخ  ۲۵ میزان سال ۱۳۹۸ تا بیست‌وسوم سرطان سال ۱۳۹۹ خورشیدی، در 17 حمله ‌انتحاری، ‌انفجار ماین، کشتار هدف‌مند، تیراندازی افراد ناشناس و گروه طالبان ‌بر مسجدها، درمسال، ملاامامان و نمازگزاران، 170 تن جان باخته‌اند و 272 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

در این گزارش که روز شنبه، بیست‌وهشتم سرطان نشر شد، آمده است که پنج ملاامام و چهارده کودک شامل کشته‌شده‌ها استند و 22 کودک دیگر در این حملات زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در این گزارش حملاتی را که در آن افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند، فهرست کرده است:

به تاریخ ۲۵ میزان ۱۳۹۸ در ولسوالی هسکه‌مینه‌ ولایت ننگرهار، در حمله انتحاری گروه داعش بر نمازگزاران، ۶۴ غیرنظامی کشته و ۳۴ تن (به شمول ۵ کودک) زخمی شدند.

به تاریخ 6 حمل 1399 در حمله تهاجمی بر درمسال سیک‌ها در شور‌بازار ولایت کابل، 25 غیرنظامی (به شمول زنان و کودکان) کشته و  12 تن (شامل 3 زن و 5 کودک) زخمی شدند.

به تاریخ 29 حمل 1399 در حمله مسلحانه افراد مسلح ناشناس بر یک مسجد هنگام نماز جمعه در شهر لشکرگاه، 3 تن (به شمول آمر حوزه 8 شهر لشکرگاه، رئیس پیشین انکشاف دهات ولایت هلمند و 1 کودک) کشته شدند‌.

به تاریخ 14 ثور 1399 در انفجار ماین در یک مسجد در قریه محمد‌حسن ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیا، 16 فرد ملکی (به شمول 4 کودک و 4 تن افراد نظامی) زخمی شدند‌.

به تاریخ 18 ثور 1399 در شهر مهترلام ولایت لغمان در پی تیراندازی بر نمازگزاران، 1 فرد ملکی کشته‌ و 1 تن دیگر زخمی شد‌.

به تاریخ 20 ثور 1399 در ناحیه 6 شهر کابل افراد ناشناس ملا‌امام مسجد قلعه بهادر‌خان را هنگام ادای نماز تراویح کشتند‌.

به تاریخ 22 ثور 1399 در ولسوالی جبل السراج ولایت پروان ‌افراد ناشناس 1 فرد ملکی را با پسرش هنگام برگشت از مسجد کشتند‌.

به تاریخ 23 ثور 1399 در حمله انتحاری در مراسم نماز جنازه در ولسوالی کوزکنر ولایت ننگرهار، 51 غیرنظامی کشته‌ و 159 تن دیگر (به شمول 6 کودک) زخمی شدند‌.

به تاریخ 23 ثور 1399 در پی تیر‌اندازی طالبان بر نمازگزاران در قریه محمد‌حسن ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا، 4 غیرنظامی (به شمول 2 کودک) کشته شدند و 1 کودک زخمی شد‌.

به تاریخ 26 ثور 1399 در انفجار ماین در نزدیک مسجدی در شهرک عینو‌مینه شهر قندهار، 2 غیرنظامی کشته‌ و 3 تن دیگر زخمی شدند‌.

به تاریخ 30 ثور 1399 در پی تیر‌اندازی افراد ناشناس بر نمازگزاران در یک مسجد هنگام افطار روزه در قریه خلازایی مربوط‌ به شهر چاریکار ولایت پروان، 7 غیرنظامی کشته‌ و 13 تن دیگر زخمی شدند‌.

به تاریخ 30 ثور 1399 در پی تیر‌اندازی افراد ناشناس بر نمازگزاران در یک مسجد در قریه گورچکو ولسوالی صبری ولایت خوست، 4 غیرنظامی (به شمول 1 ‌کودک) کشته‌ و 2 تن دیگر (به شمول 1 کودک) زخمی شد‌‌ند‌.

به تاریخ 13 جوزا 1399 در انفجار ماین در مسجد وزیراکبرخان شهر کابل 2 تن (به شمول مولوی محمد ‌ایاز نیازی) کشته‌ و 5 تن دیگر زخمی شدند‌.

به تاریخ 23 جوزا 1399 در انفجار ماین در مسجد شیرشاه سوری، ‌در کارته چهار شهر کابل، 2 غیرنظامی (به شمول امام مسجد) کشته‌ و 15 تن دیگر زخمی شدند‌.

به تاریخ 23 جوزا 1399 در منطقه دشت شیرازی ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار، عین‌الله، خطیب مسجد قریه خلیان آن ولسوالی کشته شد.

به تاریخ 29 جوزا 1399 افراد طالبان، ‌شیخ حسین، ملا‌امام مسجد قریه کهنه مسجد ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان را به اتهام اعلان جنازه و فاتحه یک تن از فرماندهان پولیس محلی از طریق بلند‌گوی مسجد، لت‌وکوب و شکنجه کردند و سپس کشتند.

به تاریخ 23 سرطان 1399 در پی تیراندازی چهار فرد مسلح بر نمازگزاران در مسجد حضرت عثمان در ناحیه هفتم شهر میمنه ولایت فاریاب،‌ ۴ تن کشته و‌ ١١ تن دیگر زخمی شدند.

در این گزارش آمده است که بیش‌ترین تلفات به کودکان وارد شده است و زنان نیز در میان قربانیان شامل‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته که افزایش تلفات غیرنظامیان همواره مایۀ نگرانی این نهاد بوده و از طرف‌ها جنگ خواسته شده است که با رعایت حقوق بشری و شهروندی، هم‌چنین ‌قواعد، مقررات و اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه، ‌حمله بر غیرنظامیان و نظامیان را متوقف کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر کشتار هدف‌مند غیرنظامیان، به‌ویژه حمله بر اماکن مذهبی، عبادت‌گاها و کشتن‌ علمای دینی و نمازگزاران را نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه ‌و جنایت جنگی خوانده است

براساس این گزارش، بیش‌ترین شمار قربانیان این حملات، نمازگزاران، کودکان و عالمان دینی بوده‌اند که همه غیرنظامی شناخته ‌می‌شوند و براساس حقوق بشری و ‌شهروندی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، حمله بر آن‌ها ممنوع است.

این کمیسیون از دولت افغانستان خواسته که با حفاظت مؤثر از مکان‌های مذهبی و سلامت نمازگزاران، از آزادی عقیده و بیان و مدارای مذهبی و عقیدتی در کشور مراقبت بیش‌تر کند و از نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی نیز خواستار تحقیق همه‌جانبه برای شناسایی عاملان این حملات شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق