خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

ارگ: برخی از وزرای پیشنهادی عبدالله شایستگی لازم را ندارند (سخن حقى است كه از آن اراده باطل شده است)

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی برای تشکیل کابینه کارآمد تلاش می‌کند در حالی که برخی از وزرای پیشنهادی متحدان سیاسی دولت شایستگی لازم را ندارند.

این سخن شاید درست باشد که داکتر عبدالله بنابر زدوبندهای که با احزاب و شخصیت‌های سیاسی مختلف دارد، نتواند افراد شایسته و با درایت را معرفی کند. شاید هم عبدالله در کنارش افراد شایسته نداشته باشد اما این سخن چنین معنا نمی‌دهد که در مقابل داکتر غنی در کنارش دارای افراد شایسته است. حافظه تاریخی مردم به یاد دارد که در شروع حکومت وحدت ملی، وقتی که معرفی وزرا شروع شد، در آن زمان نیز محمد اشرف غنی و سخنگویانش چنین سخنانی را می‌گفتند اما مردم به چشم سر فساد، بی‌کارگی، ناتوانی، ناشایستگی وزیران معرفی‌شده اشرف غنی را دیدند. مردم دیدند که میلیون‌ها دالر پول مالیات کردید کارت‌ها اختلاس شد. مردم، فارق وردک، اکلیل حکیمی، همایون قیومی، رویا رحمانی، داوود سلطان‌زوی، فضل محمود فضلی، ضیاالحق امرخیل و چندین مقام دیگر متهم به فساد را که از دوستان محمد اشرف غنی است دیدند.

اکنون چطور می‌شود دوستانی «صاحب‌اختیار» متهم به فساد داشته باشی اما در فکر پاکی و شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی باشی! اگر محمد اشرف غنی راست می‌گوید می‌باید پاک‌سازی را از اطراف خویش شروع کند و تمام متهمان را به سارنوالی بسپارد. اگر چنین کاری نکند، دیگر مردم، چنین سخنان ارگ را که به نفع خودش و برای تخریب رقیب و «تمامیت‌خواهی» است نمی‌پذیرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت که اشرف غنی برای تشکیل کابینه تخصصی تلاش می‌کند. وی به خبرنگاران گفت که برای معرفی چنین کابینه‌ای مشکلاتی وجود دارد.

صدیقی با اشاره به عبدالله و شورای مصالحه افغانستان ادامه داد برخی از افرادی که توسط متحدان سیاسی دولت برای کابینه معرفی شده‌اند «معیارها و شایستگی لازم» را ندارند.

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت که «معیارها و شایستگی برای دولت و مردم» مهم است و باید فهرستی تهیه شود که مردم آن را می‌پذیرند و پارلمان به آن رای می‌دهد.

«معیارها و شایستگی برای دولت و مردم مهم است» این سخن حق است که از آن اراده باطل شده است؛ زیرا سوال اینجاست که افراد شایسته غنی کجاست؟ آیا او در مدت بیشتر از 5 سال حکومتش هنوز هم افراد شایسته را نتوانسته است شناسایی کند؟ که اکنون به قول صدیقی: «اشرف غنی برای تشکیل کابینه تخصصی تلاش می‌کند و برای معرفی چنین کابینه‌ای مشکلات وجود دارد.»

وی در حالی به زمانبر‌شدن تشکیل کابینه متعهد و تخصصی تاکید می‌کند که تاکنون بیش از 12 وزیر پیشنهادی و شماری از والیان توسط ریاست جمهوری افغانستان معرفی شده‌اند.

بیش از دو ماه از توافق اشرف غنی و عبدالله می‌گذرد اما به نظر می‌رسد که تاکنون هیچ وزیر پیشنهادی بطور رسمی از طرف کاخ سپیدار معرفی نشده است.

پیش از این نیز یک منبع نزدیک به عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به خامه پرس گفته بود که فهرست وزرای پیشنهادی تهیه شده است ما به دلیل مشکلات درون تیمی، این فهرست با چالش روبه‌رو شده است. براساس توافق‌ سیاسی اشرف غنی و عبدالله که به منظور پایان بخشیدن به تنش‌های سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید، رئیس شورای مصالحه سهم 50 درصدی در معرفی اعضای کابینه و مقامات دولتی دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق