خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

کرزی از تصمیم لویه جرگه قدردانی کرد و خواستار توقف جنگ شد

«بر طالبان صدا می‌کنم که بند کو جنگ را، نتی ادامه»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان ضمن استقبال از تصمیم جرگه مشورتی صلح، از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست تا جنگ را متوقف کنند.

لویه جرگه مشورتی صلح با اشتراک ۳۲۰۰ تن در هفدهم اسد  به منظور چگونگی رهایی چهار صد زندانی گروه طالبان در کابل برگزار شد و سه روز ادامه داشت.

  لویه جرگه مشورتی صلح، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تأیید نمود و ضمن تأکید بر آتش بس دایمی گفت که درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم صلح  آغاز شود.

همچنان در قطعنامه ٢٥ ماده‌اى این جرگه که روز یک‌شنبه (روز سوم و اخیر جرگه) منتشر شد، آمده است که اگر در بین چهارصد زندانی یادشده، اتباع خارجی باشند، لازم است با اخذ ضمانت‌ معتبر از کشورهای مربوطه‌‌شان به آنان تسلیم شوند.

همچنان جرگه پیشنهاد نموده تا دولت در مورد عفو میعاد باقی‌مانده حبس آن ‌عده منسوبین قوای امنیتی و دفاعی کشور که به جرایم تحت حیطه صلاحیت مقام ریاست جمهوری می‌باشد، به استثنای جرم خیانت به وطن، مورد عفو قرار گیرند و برعلاوه کسانی که صرف به اتهام ارتباط به طالبان محکوم گردیده باشند، شامل فرمان عفو شوند .

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور روز یک‌شنبه در مراسم اختتامیه این جرگه  ضمن استقبال از تصمیم جرگه، در خطاب به اعضای جرگه گفت: «امروز بسیار روز خوشی است و اقدام‌تان قابل قدر است، چون شما زمینه آغاز مذاکرات بین الافغانی را فراهم ساختید.»

به گفته موصوف، مواد قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح بحث را تمام کرد و مردم افغانستان را به آرزویی که داشتند رساند. او می‌گوید که از برکت فیصله اعضای جرگه مردم افغانستان به منزل و مقصودشان می‌رسند.

به نقل از پژواک، کرزى، صلح را عزت و زندگی خواند و گفت: «خدا کند که هر چه زودتر به صلح برسیم ، تا جایی که من خبر دارم انشاء‌الله بعد از آزادی طالبان در ظرف دو – سه روز مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.»

رييس جمهور پيشين کشور می‌گوید که پروسه صلح حوصله، وقت و تدبیر می‌خواهد که اعضای جرگه با تصمیم‌شان این زمینه را فراهم ساخت و تشویش مردم را پایان دادند.

او گفت که با تأمین صلح زمینه بهتر رفتن اطفال به مکتب مساعد خواهد شد، با این تفاوت که در تأمین صلح پدران و مادران نگران کودکان‌شان حین رفتن به مکتب نخواهند بود.

موصوف افزود که افغانستان با همسایه‌ها و جهان دوستی می‌خواهد و از آنها نیز می‌خواهد که در امور افغانستان مداخله نکنند. کرزی گفت: «بر طالبان صدا می‌کنم که بند کو جنگ را، نتی ادامه‌، جرگه زمینه را فراهم کرد بیایید مشترکاً برای این کشور کار کنیم، آرزو و خواست ما از دولت هم این است که جنگ را بند بکند.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق