خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

تعویق در مذاکرات و دوام خشونت در افغانستان

مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود در 26 اسد سالی روان برگزار شود تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد. این در حالی است که هم شورای عالی مصالح و هم حکومت در لویه‌جرگه مشورتی صلح تأکید بر هرچه زودتر برگزاری مذاکرات مستقیم می‌کردند. طالبان نیز می‌گفتند همین‌که باقی‌مانده زندانیان طالب رها شوند در ظرف دو-سه روز پس از آن مذاکرات بین الافغانی را شروع می‌کنند. عبدالله عبدالله نیز گفته بود که با رهایی زندانیان طالبان مانعی دیگری فراراه صلح وجود نخواهد داشت اما تا اکنون که حدود 5 روز از فیصله لویه‌جرگه صلح و امر رهایی زندانیان طالب می‌گذرد نه‌تنها مذاکرات مستقیم شروع نشده است بلکه هنوز هم از زمان برگزاری‌اش خبری نیست. این در حالی است که هر روز حدود انسان‌های زیادی در این سرزمین کشته می‌شوند و ده‌‌ها خانواده نان‌آورانش را از دست می‌دهد و ده‌ها کودک یتیم می‌شود. وضعیت در افغانستان به گونه‌ای است که اگر گفتگوهای صلح مستقیم یا جنگ از اثر غفلت یا تعلل یک روز دوام بکند؛ تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری به میان می‌آورد. یک روز دوام جنگ در افغانستان مساوی است با ده‌ها کشته، ده‌ها یتیم، ده‌ها زخمی و …

با توجه به آنچه گفته شد، هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت به سلام‌وطندار گفته است که بنا بر دلایل ناروشن، گفت‌وگوهای میان‌افغانان که قرار بود به تاریخ 26 اسد در دوحه برگزار گردد، به تعویق افتاده است.

غلام‌ فاروق مجروح و حبیبه سرابی، از اعضای هیئت گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان با طالبان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار گفته‌اند که بنا بر دلایل ناروشن، مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود هفته پیش‌رو در دوحه برگزار گردد، به تعویق افتاده است. آنان در مورد این‌که این گفت‌وگوها چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، چیزی نمی‌دانند.

هیئت مذاکره‌کننده دولت در باره به تعویق افتادن گفت‌وگوهای رو در رو با تیم مذاکره‌کنندۀ طالبان جزئیاتی نمی‌دهد، اما ابراز امیدواری می‌کند که بتوانند هفته آینده به دوحه بروند.

هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان در حالی از به تعویق افتادن مذاکرات بین‌الافغانی خبر می‌دهد که گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که حکومت برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، سد ایجاد می‌کند.

اما ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح با رد ادعای طالبان – دولت افغانستان تمایلی به آغاز گفت‌وگوها ندارد – می‌گوید که پیش شرط آغاز گفت‌وگوها، رهایی 400 زندانی این گروه بود که تا کنون 80 تن آنان از زندان آزاد شده‌اند. او افزود که هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت آماده سفر به قطر است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصاحلۀ ملی امروز در نشستی با هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت گفت که آن‌ها (هیئت مذاکره‌کننده دولت) با پشتوانۀ محکم، دیدگاه واحد و هماهنگی لازم به مذاکره می‌روند. رئیس شورای عالی مصالحه ملی، فعالیت، هماهنگی و برنامه‌ریزی هیئت مذاکره‌کننده دولت را «امیدوارکننده» خوانده است.

قرار بود گفت‌وگوهای بین‌الافغانی سه‌روز پس از رهایی 400 زندانی طالبان برگزار گردد، اما طالبان اعلام کردند که این گفت‌وگوها به تاریخ 26 اسد در قطر برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق