خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

بی‌مسئولیتی در وزارت دفاع و شعارهای آسمان خراش خالد

پایگاهی در قندوز پس از چند روز محاصره و نرسیدن نیروهای پشتیبان به طالبان تسلیم شدند

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفته است که بدون پشتیبانی امریکا و ناتو از افغانستان دفاع خواهیم کرد. خالد که این سخن را در واکنش به احتمال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌گفت، افزود: «ما بدون پشتیبانی مالی و نظامی امریکا و ناتو از افغانستان دفاع کردیم و حفاظت خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این رابطه نداریم.» او زمانی که به سرپرستی وزارت دفاع رسید؛ گفته بود که از این پس به جای شعار «سر می‌دهیم ولی سنگر نمی‌دهیم» باید شعار «سرش را می‌زنیم و سنگرش را می‌گیریم» نوشته شود. او گفته بود از این پس سرش را می‌زنیم و سنگرش را می‌گیریم اما اکنون به گزارش رسانه‌ها طالبان قصد حمله بر کابل را دارند.

شعارهای «دفاع از افغانستان کردیم و حفاظت خواهیم کردِ» سرپرست وزارت دفاع در حالی است که مقامات محلی قندوز به رسانه‌ها گفته‌اند که نیروهای امنیتی در یک پایگاه نظامی پس از چند روز محاصره و نرسیدن حمایت دولت؛ به طالبان تسلیم شده‌اند.

به نقل از تسنیم، محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی قندوز اظهار داشته است که نیروهای امنیتی در پایگاه «قرغان‌تپه» واقع در ولسوالی امام صاحب پس از 5 شبانه‌روز محاصره طالبان و نرسیدن نیروهای پشتیبان حکومت، با تمام تجهیزات نظامی به طالبان تسلیم شدند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در این حمله شمار زیادی از نیروهای دولتی کشته و 6 نفر دیگر نیز اسیر شدند.

این در حالی است که بزرگراه قندوز-تخار، قندوز-شیرخان بندر، دروازه ورودی شهر قندوز و شهرستان امام صاحب نیز طی دو هفته اخیر گواه درگیری‌های شدید طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

اکنون سوال این است که مرد چطور می‌تواند به سخنان سرپرست وزارت دفاع، باور کند در حالی که به نیروهای دفاعی در محاصره دشمن، کمک نکرده است.

به گفته رسانه‌ها 20 تن از نیروهای امنیتی که در محاصره طالبان بودند پس از آن‌که حکومت از آن‌ها پشتبانی نمی‌کند با تمام تجهیزات از جمله: دو موتر زرهی هاموی و تمام تسلیحات نظامی پایگاه مزبور به طالبان تسلیم می‌شوند.

این خبر نشان می‌دهد که اسد الله خالد حتی نمی‌تواند از همسنگرانش حفاظت کند چه برسد به این که از افغانستان حفاظت کند. حکومت می‌باید خالد را به جای اینکه سرپرست وزارت دفاع مقرر کرد در بخش عقیدتی و شعارسازی می‌گمارید؛ زیرا تا هنوز با وخیم‌شدن وضعیت امنیتی و گسترش قلمرو طالبان، مردم افغانستان از خالد جز شعار چیزی دیگری ندیده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق