خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

سیاست تخریب‌گرایانه نیویورک تایمز در روند صلح افغانستان

پس از امضای توافقنامه قطر، رسانه‌ نیویورک تایمز، موج تازه‌ از گزارش‌ها را به نقل از افراد بی‌نام و بی‌منبع به هدف تخریب روند صلح افغانستان در دستور کارش قرار داده است.

نشریه امریکایی «نیویورک تایمز» در اوایل ماه سرطان سال جاری در مطلبی مدعی شد که روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی و ناتو به طالبان پاداش می‌داده است. این گزارش را اما کاخ سفید، کرملین و طالبان تکذیب کردند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، پیش از این، بارها از پایبندی طالبان به توافقنامه قطر خبر داده بود و سربازرس ویژه پنتاگون نیز توقف حملات این گروه بر اساس توافقنامه قطر به نیروهای خارجی را تأیید کرده است.

با این حال، نیویورک تایمز بار دیگر در گزارشی به نقل از افراد بی‌نام مدعی شده است که طالبان در هفته‌های اخیر به پایگاه نیروهای امریکایی حمله کرده است.

این رسانه امریکایی در مطلبی نوشته است که طالبان، حملات راکتی اخیر را بر پایگاه «بسشن» و کمپ «دوایر» ولایت هلمند انجام داده است.

گفتنی است که این حملات تلفاتی در پی نداشته و مقامات امریکایی نیز به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

«مارک اسلبودا» کارشناس امور بین‌المللی و تحلیلگر مسائل امنیتی نیز چندی قبل در باره موج تازه تلاش‌های رسانه‌ای برای تخریب روند صلح افغانستان گفته بود: دولت پنهان امریکا تلاش دارد تا با درز اطلاعات مشکوک و گزارش‌های اطلاعاتی پرسش برانگیز تلاش‌های صلح افغانستان را تخریب کند.

اسلوبودا گفته بود که: ما چند هفته پیش شاهد اتهاماتی بودیم که روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان به طالبان پاداش داده است که هرگز مدارک موثقی در اثبات آن ارایه نشد. در واقع آژانس‌های اطلاعاتی امریکا به طور رسمی گفتند که نمی‌توانند صحت این گزارش‌ها را تأیید کنند.

با این حال، برخی از رسانه‌ها دلیل سیاست‌ تخریب‌گرایانه این رسانه غربی را در باره صلح افغانستان از زبان کارشناسان چنین می‌گویند: «جنرال‌ها و تیم امنیتی ترامپ با خروج سریع نیروهای نظامی امریکا از افغانستان به شدت مخالف هستند و بر این باورند که ترامپ با اهداف سیاسی و انتخاباتی به دنبال موضوع روند صلح افغانستان است. این نظامیان و تیم امنیتی ترامپ به همین دلیل نیز برای تخریب روند صلح افغانستان تلاش می‌کنند.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق