خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

هیئت مذاکره کننده دولت افغاستان به دوحه سفر می‌کند

یک منبع موثق حکومتی گفته است که هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغاستان، برای اشتراک در مذاکرات بین الافغانى، امروز پنج‌شنبه به دوحه سفر می‌کند.

اين منبع که نخواسته نامش در خبر ذکر شود، به پژواک گفته است که هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان آمادگی کامل دارد و قرار است روز پنج‌شنبه برای آغاز مذاکرات با نمايندگان طالبان به دوحه پایتخت قطر سفر کنند.

منبع با اشاره به رهایی نیروهاى کوماندو از قيد طالبان و صدها زندانى طالبان از قید حکومت، افزود طالبان، ۴ نیروی کوماندو را آزاد کرده‌اند و قرار بود که روز چهارشنبه دو نیروی کوماندو ديگر را نيز آزاد کنند.

وى همچنان افزود که دولت افغانستان، تا اکنون ۲۸۰ زندانی از فهرست ۴۰۰ نفری طالبان را آزاد کرده و قرار بود روز چهارشنبه ۱۲۰ نفر باقی‌مانده نیز آزاد شوند.

از سوی هم فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی با  تأیید آغاز روند آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان گفت که زمینۀ کامل گفتگوهای میان افغانی‌ها فراهم شده است.

او به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفته است که “هیئت مذاکره‌کننده و تیم تخنیکی آماده شده. آنها ممکن ناوقت امروز (چهار‌شنبه) و یا صبح فردا (پنج‌شنبه) به دوحه بروند و در گفت‌وگو‌ها سهم بگیرند. هیئت مکمل شده.”

طالبان تاکنون در باره آغاز مذاکرات چیزی نگفته‌اند. این گروه پیش از این اعلام کرده بود که پس از آزادی تمامی پنج هزار زندانی طالبان، آنها مذاکرات بین افغان‌ها را آغاز خواهند کرد.

این در حالی است که رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه با هیات مذاکره‌کننده صلح در ارگ دیدار کرده است.

غنی، با اشاره به این که دولت افغانستان در قبال صلح تمام تعهداتش را چنانچه جامعه جهانی انتظار داشته، عملی کرده است، تأکید کرده است که رهایی زندانیان طالبان مظهر واقعی اراده دولت افغانستان برای تأمین صلح است.

رئیس جمهور غنی، امیدواری کرده است که در مذاکرات میان افغان‌ها، در راستای کاهش چشمگیر خشونت توافق صورت بگیرد.

بر اساس گزارشاتی نشرشده، قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۶ اسد ماه گذشته در دوحه آغاز شود؛ اما به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های رهایی زندانیان طالبان آغاز این روند را به تأخیر انداخته است.

هرچند در لویه جرگه مشورتی صلح که در ۱۷ اسد برگزار شد، روی رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک گروه طالبان فیصله گرديد؛ اما پس از آن، شماری از کشورها از جمله کانادا و فرانسه از دولت افغانستان خواستند تا زندانیانی را که در قتل شهروندان آن کشورها دست دارند، رها نکنند.

گفته می شود که در میان ۳۲۰ زندانی باقی مانده طالبان، شش نفرشان کسانی‌اند که در قتل شهروندان کشورهای یادشده دست دارند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق