خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

چین در بدل صلح به طالبان پیشنهاد ساخت راه‌های شبکه‌ای داده است

پکن امیدوار است سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بتواند از بی‌ثباتی در افغانستان، پس از خروج نیروهای امریکایی پیش‌گیری کند.

بر اساس گفته‌های دو رهبر ارشد قبایلی که با گروه طالبان ارتباط نزدیک دارند، چین به طالبان پیشنهاد کرده است که اگر این گروه پس از خروج نیروهای امریکایی صلح در افغانستان را تضمین کنند، چین در ازای آن برای طالبان شبکۀ مواصلاتی می‌سازد.

به گزارش سلام وطن‌دار، رهبران قبایلی که در ایالت شمال‌غربی بلوچستان پاکستان زند‌گی می‌کنند به نشریۀ فایننشال تایمز گفته‌اند که دیپلمات‌های چین در دوران گفتگوهایی که در طول سه ماه گذشته در بجینگ با طالبان انجام شده است پیشنهاد داده‌اند که «در بخش انرژی و زیرساختی سرمایه‌گذاری قابل توجه می‌کنند.»

یکی از این رهبران می‌گوید: «مقام‌های چین به طالبان گفته‌اند که در افغانستان صلح بیاورند و چین در بخش ساخت جاده سرمایه‌گذاری خواهد کرد. چین در آینده به پروژه‌های انرژی مثل تولید برق و هم‌چنان انتقال نفت و گاز از کشورهای آسیای مرکزی از طریق افغانستان نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.»

دیگر رهبر قبایلی که پس از گذراندن یک ماه در افغانستان در اواخر ماه آگست به بلوچستان برگشته است می‌گوید، چین تعهد به ساخت جاده‌هایی کرده است که شهرهای اصلی افغانستان را به‌هم وصل خواهند کرد.

او می‌گوید: «وعدۀ چینی‌ها با ایجاد شبکه‌هایی از راه‌ها آغاز می‌شود و چینی‌ها گفته‌اند که به محض ایجاد چنین شبکه‌ای از بزرگ‌راه‌های شش‌بانده دادوستد محلی و تجارت رونق خواهد گرفت.»

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ پاکستان تأیید کرده که پس از این‌که ادارۀ ترامپ شروع به خروج نیروهایش از افغانستان کرد، مقام‌های چینی به دیدارشان با نمایندگان طالبان ادامه داده‌اند. با این حال، عقب‌نشینی نیروهایی امریکایی که قرار بود طی ۱۴ ماه پس از امضای موافقت‌نامه، در ماه فبروری سال جاری به پایان برسد، اما این روند پس از حملات مرگ‌بار طالبان بر نیروهای امنیتی و شهروندان افغانستان متزلزل شده است.

جیمز دورسی، کارشناس امنیتی مقیم سنگاپور می‌گوید: «چینی‌ها برای آیندۀ افغانستان فکرهایی دارند و طرح‌هایی را برای آینده ایجاد می‌کنند. علاقۀ چینی‌ها به کشورهای نزدیک به مرز با این کشور افزایش یافته و افغانستان متناسب با منافع کلی چین است.»

گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان به دلیل حملات طالبان و تکمیل‌نشدن مبادلۀ زندانیان با تأخیر روبه‌رو شده است. پس از یک نشست استراتیژیک میان چین، افغانستان و پاکستان که در ماه جولای انجام شد، مقام‌های وزارت خارجۀ این کشورها هشدار دادند که اگر خروج نظامیان امریکایی‌ مسئولانه انجام نشود، این موضوع منجر به تجدید فعالیت‌های بالقوۀ تروریستی در افغانستان خواهد شد.

امریکا شمار نیروهایش را به ۸۶۰۰ تن کاهش داده و رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که او تا پیش از انتخابات ماه نوامبر ام‌سال این شمار را به نصف می‌رساند.

یک مقام پیشین سازمان استخبارات پاکستان که از شهر پشاور با نشریۀ فایننشال تایمز صحبت می‌کرد، گفت که دیدارهای چینی‌ها با طالبان، این گروه تندرو را به سوی صلح سوق داده است.

نهادهای امنیتی پاکستان ارتباط عمیقی با طالبان در افغانستان دارند و برای برتری منطقه‌ای خود دهه‌هاست که این گروه را حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. به تازه‌گی و با همکاری پاکستان طالبان به میز گفتگو حاضر شده‌اند تا بر سر اجرای توافق‌نامۀ صلح با امریکا گفتگو کنند.

این مقام پیشین سازمان استخبارات پاکستان می‌گوید: «چینی‌ها بارها طالبان را زیر فشار قرار داده‌اند تا مزایای یک افغانستان به لحاظ اقتصادی دو باره احیا شده را مد نظر قرار دهند و این پیامی‌ست که در حال حاضر هیچ‌کسی دیگر به قدرتمندی چین ارایه نمی‌تواند. طالبان چین را نه تنها به دلیل داشتن توانایی‌های مالی، بل‌که به عنوان انگیزۀ برای توسعۀ افغانستان به رسمیت می‌شناسند.»

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق