خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

مردم افغانستان و جهان خواهان آتش‌بس فوری است

بزرگترین معضل افغانستان در حال حاضر نبود امارت اسلامی نیست بلکه بزرگترین معضل در این سرزمین خون‌های بی‌گناهانی است که هر روز ریخته می‌شود. برزگترین معضل جوی‌های خونی است که جاری می‌شود نه بر پایی امارت اسلامی. مردم افغانستان در این روزها به نوعیت‌ حکومت‌ها نمی‌اندیشند بلکه اذهان این مردم پر است از انسان‌های که هر روز در خون‌های پاک‌شان غلط می‌زنند؛ بنابراین برای این مردم آتش بس در اولویت است نه امارت اسلامی و هر حکومت دیگری. اگر می‌بینید که این مردم ساکت نشسته‌اند به این دلیل نیست که خواهان امارت اسلامی طالبانی است به این دلیل است که چشم امید‌شان را به آتش‌بس بسته‌اند و منتظرند که روند صلح از طریق تفاهم به نتیجۀ مردمی برسد؛ بنابراین اگر چنین نشود و مردم باز هم همه روزه کشته شوند و امید آتش‌بس از میان برود؛ بدون شک مردم علیه طالبان خواهد استاد.

سخنگوی طالبان در پاسخ سوال یک خبرنگار که گفت مردم چشم‌انتظار آتش بس است و شما کی آتش‌بس اعلان می‌کند؟ گفت: «آتش‌بس می‌شود ولی هنوز بسیار زود است.» اگر برقراری آتش بس هنوز هم زود است؛ اکنون سوال من از سخنگو و تمام طالبان این است که آیا هنوز هم می‌خواهید خون بریزید؟ آیا هنوز هم عطش‌تان ننشسته و می‌خواهید چند وقت دیگر هم خون بریزید؟

از طرف دیگر، سخنگوی این گروه گفته است که بر علاوه برپایی نظام اسلامی، آزادی ۷ هزار زندانی این گروه در دستورکار طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی قرار دارد.

به نقل از «خامه پرس»، «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که برپایی نظام اسلامی و نیز آزادی 7 هزار زندانی این گروه در دستور کار آن‌ها برای مذاکرات با دولت افغانستان قرار دارد.

طالبان باید بدانند که مردم افغانستان بیش از این حاضر نیستند که به طالبان باج بدهند و اگر این گروه بر مواضع‌شان همچنین اصرار کنند؛ باعث ناامیدی مردم از این گروه خواهد شد. زمانی که مردم از طالبان ناامید شوند بدون شک در صدد شکل‌دهی مقاومت‌های می‌شوند که در آن حالت نه تنها فرصت گفتگو بر سر نوعیت حکومت از طالبان گرفته می‌شود؛ بلکه مردم طالبان را اصلاً نخواهند پذیرفت.

بدیهی است که نتیجه چنین حالتی یک جنگ داخلی خطرناک دیگر خواهد بود که در این جنگ کسی پیرزو نخواهد شد و شکست از آن همه خواهد بود. با در نظر داشت آنچه گفته شد؛ خرد حکم می‌کند که آتش‌بس می‌باید از اولویت‌های گفتگوهای صلح باشد. پس از آنکه آتش‌بس تأمین شد و دیگر خونی نریخت، هئیت‌ها به هر بحثی پرداختند اشکالی ندارد. از نگاه اخلاقی و شرعی نیز جلوگیری از خون مومن نسبت هر چیز دیگری در اولویت است. این در حالی است که جهان نیز در روز گشایش مذاکرات صلح، گفتند که اولویت این مذاکرات باید آتش‌بس فوری باشد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق