خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

واکنش‌های تند به اظهارات اخیر وزیر دفاع پیشین پاکستان

وحید عمر: “همین ملا برادری ‌که خدا دارد، زمانی‌که شما وزیر دفاع بودید در پاکستان زندانی بود و شکنجه می‌شد.”

رحمت‌الله: “خواجه صاحب، خداوند در اجاره شما نیست، بلکه وحشیگری، قتل و غارت در اجاره شماست.”

منظور پشتین: “و حکومت که تا کنون میلیون‌ها دالر را گرفته است، از کی بود؟”.

واکنش‌ها به توییت وزیر دفاع پیشین پاکستان در باره طالبان در افغانستان ادامه دارد.

خواجه محمد آصف، در یک توییت عکس مشترک مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا و ملا برادر، معاون رهبر گروه طالبان را همرسانی کرده و به زبان اردو ظاهراً خطاب به امریکا نوشته که “قوت از شماست و خدا با ماست” و در ادامه این توییت نوشته که “الله اکبر.”

به گزارش رادیو آزادی، این توییت واکنش‌هایی را در افغانستان برانگخیته است.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در پاسخ به این توییت خواجه محمد آصف نوشته است “همین ملا برادری ‌که خدا دارد، زمانی‌که شما وزیر دفاع بودید در پاکستان زندانی بود و شکنجه می‌شد.”

آقای عمر افزوده است: “زمانی‌که شما وزیر بودید، طالبان پاکستانی به یک مکتب نظامی حمله کردند و ۱۴۰ کودک را کشتند، آیا آن‌ها هم خدا داشتند؟”

موقف‌گیری خواجه آصف در توییترش واکنش‌های شماری از سیاسیون افغان را نیز برانگیخته است.

رحمت‌الله نبیل یکی از چهره‌های ضد پاکستان و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در پاسخ به این توییت آقای آصف در حساب توییترش نوشته است: “خواجه صاحب، خداوند در اجاره شما نیست، بلکه وحشیگری، قتل و غارت در اجاره شماست.”

این توییت در پاکستان نیز واکنش‌های را به همراه داشته است.

محمد تقی، مخالف سیاسی حکومت پاکستان در پاسخ به آقای آصف نوشته است “می‌خواهم به آقای خواجه یادآوری کنم، طالبان نه‌تنها این‌که بر افغان‌ها ظلم کرده‌اند، بلکی آن‌ها به تروريستان پاکستانی هم پناه داده‌اند”.

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون به خواجه محمد آصف نوشته است “و حکومت که تا کنون میلیون‌ها دالر را گرفته است، از کی بود؟”.

محسن داور، یک عضو پارلمان پاکستان و از سران این جنبش در توییتر نوشته است “خداوند نه ظلم می‌کند او نه با ظالم‌ها است، الله به اندازه یک ذره هم ظلم نمی‌کند”.

اما مقام‌های حکومت پاکستان تا کنون در باره اظهارات خواجه محمد آصف اظهار نظر نکرده‌اند.

پیش ازین هم شماری از مقام‌های پاکستانی از طالبان حمایت خود را ابراز کرده‌اند، حتی پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین این کشور در یک مصاحبه گفته است که آن‌ها به طالبان سلاح داده و برای جنگ به افغانستان فرستاده‌اند.

اگرچه مقام‌های رسمی حکومت افغانستان در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند، اما پیش از این حکومت افغانستان همواره از پاکستان انتقاد کرده که بازی دوگانه را در پیش گرفته است و رئیس جمهور غنی بارها از طالبان و پاکستان خواسته که در مورد روابط‌شان با یکدیگر وضاحت بدهند.

از سوی دیگر، تمیم عاصی رئیس انستتیوت مطالعات جنگ و صلح به رادیو آزادی گفته است که این توییت خواجه محمد آصف سندی است که نشان می‌دهد پاکستان از طالبان به ‌عنوان گروه پیشمرگ و نیابتی برای منافع خود در افغانستان استفاده می‌کند.

او گفت: “آقای خواجه محمد آصف یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به اردوی پاکستان است. توییتی‌که خواجه آصف کرده یکی از صدها سندی است که نشان می‌دهد طالبان گروه نیابتی و پیشمرگ پاکستان است و رهبری طالبان جنگ افغانستان را از آنجا رهبری می‌کند. از سوی دیگر پاکستان با امریکا تعاملی‌که در برابر صلح افغانستان کرده، صداقت ندارد و غیر مستقیم از طریق مقام‌های پیشین خود به امریکا پیام می‌دهد که از طریق گروه نیابتی خود شما را در افغانستان شکست داده‌ایم.”

در افغانستان پیوسته این اتهام علیه پاکستان مطرح شده که این کشور از گروه طالبان در جنگ حمایت کرده، اما در گفتگوهای صلح به وعده‌های خود عمل نکرده‌است.

محمد خالد سادات، کارشناس روابط بین‌الملل در افغانستان گفت که توییت خواجه محمد آصف نشان‌دهنده آن است که پاکستان بر گروه طالبان حاکمیت دارد: “از بُعد حقوق بین‌الملل او حالا یکی از مقام‌های بازنشسته است، اما پیشتر یک وزیر دفاع و خارجه پیشین پاکستان بوده. امروز زورگویی می‌کند. حاکمیت پاکستان را در یک توییت ابراز می‌کند. حکومت افغانستان باید از پاکستان بپرسد که در چنین مرحله حساس چرا چنین توییتی شده‌است. دوم این‌که حکومت افغانستان می‌تواند در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد از این به ‌عنوان ایجادکنندگان مشکل و موانع سر راه مذاکرات صلح شکایت درج کند.”

در پی توییت خواجه محمد آصف شماری زیادی نظر داده‌اند، برخی‌ها از این موقف‌گیری آقای آصف استقبال و حمایت کرده و شماری دیگری آن را نقد کرده و نکوهش کرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق