خبرهای مرتبط

جمع

کريم خليلى: تلاش‌هاى صلح بايد به بحران چهل ساله پايان دهد

رئيس پيشين شوراى عالى صلح مى‌گويد، مذاکرات بين الافغانى ثمرۀ چهل سال مبارزه افغان‌ها بوده و هيچگاه اجازه نمى‌دهند که این تلاش‌ها به هدر برود.

کريم خليلى که روز چهارشنبه (۲۶ سنبله) در نشستی به مناسبت رونمایی از آثار علمی برهان‌الدین ربانی، «شهید صلح» در کابل صحبت می‌کرد، گفت : “آغاز مذاکرات صلح ثمره‌ چهل سال مبارزه است، آن ‌را از کسی خیرات نگرفته‌ایم.”

به گزارش پژواک، خلیلی افزوده است: چهل سال است که خون مردم افغانستان “به ناحق” به زمین ریخته می‌شود و صلح باید به این بحران چهل ساله پایان بدهد.

رئيس پيشين شوراى عالى صلح در عین حال تأکید کرد که تنها از صلحی حمایت می‌کنند که باعزت، پایدار و عادلانه باشد.

 کریم خلیلی در بخشى از صحبت‌هايش به مذاکرات بين‌الافغانى در دوحه قطر اشاره داشت و گفت، که آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه نتیجه‌ تلاش‌های «بزرگان جهادی و شهدای دوران مقاومت» است و هرگز اجازه نمی‌دهند این تلاش‌ها به هدر برود.

وى مى‌گويد: “وضعیت فعلی تحفه‌ «این کشور و آن کشور» نیست که برای ما خیرات داده باشند، بلکه ثمره‌ چهل سال مبارزه‌ عاری از تعصب، تبعیض، بی‌عدالتی و دیگر پدیده‌های منفی آنان است. “

وی همچنان گفت: ” مخالفینی که امروز زیر یک چتر و گرد یک میز نشسته‌اند، این ثمره خون به ناحق ریخته شده هزاران شهيد اين کشور چون استاد شهید که به نام شهید صلح یاد می‌شود می‌باشد. “

محمد کريم خليلى درحالى از مذاکرات بين‌الافغانى استقبال کرد که از پنج‌روز به این طرف گفتگو‌هاى صلح در قطر آغاز شده است.

هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان تا کنون دو نشست عمومی برگزار کرده‌اند.

قرار بود، گفتگوهای صلح میان افغانان، حدود ده روز بعد از امضای موافقت‌نامه میان طالبان و ایالات متحده امریکا که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ در قطر امضا شد، آغاز شود، اما مخالفت‌ها در مورد رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت، حدود شش ماه به درازا کشید و سرانجام پس از رهایی این زندانیان با اشتراک هیئت‌های دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) و ده‌ها تن از نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین المللی در تاریخ ۲۲ سنبله ۱۳۹۹ در قطر آغاز شد.

به اساس گزارش‌ها، پس ازمراسم افتتاحيه رسمى مذاکرات بين‌الافغانى در قطر، در نشست تعارفى ميان اعضاى دو طرف کميتۀ مشترک ايجاد گرديد تا در مورد چگونگى آغاز گفتگوهاى صلح، اصول گفتگوها، چگونگى ايجاد تسهيلات براى گفتگوها، ايجاد دارالانشای مشترک و آجنداى گفتگوها توافق کنند.

براساس گزارش‌ها، دو طرف روی برخی از اصول رفتاری در جریان مذاکرات به توافق رسیده‌اند؛ اما تعیین آجندای مذاکرات به نشست بعدی موکول شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق