خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

ادامۀ رأی‌زنی‌ها در دوحه

هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان برای ازمیان برداشتن اختلاف‌ها در کارشیوه مذاکرات، چهار بدیل به طالبان سپرد؛ اما بدیل‌ها رد شدند.

هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح افغانستان تا کنون سرگرم ساختن طرزالعمل مذاکرات استند اما به علت اختلاف‌ها در طرزالعمل میان دو طرف، کارشیوه مذاکرات تا کنون نهایی نشده است.

در همین حال هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح افغانستان در دوحه می‌گویند که رأی‌زنی‌ها برای یافتن یک راه حل ادامه خواهند یافت.

به نقل از طلوع نیوز، هیئت‌های ۲۱ نفری مذاکره‌کننده صلح افغانستان در پانزده روز گذشته در دوحه نزدیک به ۱۰ بار دور یک میز ساعت‌ها برای ساختن کارشیوه مذاکرات صلح رای‌زنی کردند، اما اختلاف بر سر بنیاد مذهبی مذاکرات و تاکید طالبان بر پذیرش توافق‌نامه این گروه با امریکا همچون «توافق‌نامه مادر» دو طرف را از رسیدن به یک نتیجه نهایی باز داشته‌اند.

محمد رسول طالب، عضو هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در این باره گفت:«دیدگاه‌های دوطرف بسیار دور است، بنابر این نوع سکته‌گی‌ها در جریان مذاکره یک مقدار طبیعی است.»

هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان برای ازمیان برداشتن اختلاف‌ها در کارشیوه مذاکرات، چهار بدیل به طالبان سپرد؛ اما بدیل‌ها رد شدند و در حال حاضر رای زنی‌ها میان گروه‌های تماس نیز – متوقف استند.

عبدالحی سحر، نویسنده و خبرنگار گفت:«ای بهانه‌شان به نحوی حل شوه شاید دگه چیزا ره اونا پیشکش کنند.»

با این هم اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده بر از سرگیری چانه‌زنی‌ها در این باره تاکید می‌ورزند و برای رسیدن به یک توافق خوشبین استند.

محمد رسول طالب گفت:«اگر بنا باشه طالبا برای قدرت نمی‌جنگند، یا به اصطلاح خودشان مبارزه نمی‌کنند، بنابراین ادامه جنگ به کلی توجیه ناپذیر است.»

مذاکرات صلح – فرصتی تاریخی برای پایان چهل سال بحران افغانستان دانسته می‌شود؛ از همین رو این شهروندان کشور انتظار دارند که طرف‌های مذاکره‌کننده این روند را با صداقت کامل به پیش ببرند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق