خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

منافع پاکستان از استقرار صلح در افغانستان چیست؟

سفر داکتر عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی به پاکستان خوش‌بینی‌های به میان آورده است. از نظریات مقامات پاکستانی در باره استقرار صلح در افغانستان چنین بر می‌آید که این کشور اکنون منافش را در افغانستانِ باثبات می‌بیند.

از گفته‌های مقامات پاکستانی معلوم می‌شود که افغانستان ناامن بر علاوه تهدیدات امنیتی برای پاکستان، زمینه‌های بازرگانی و اقتصادی این کشور را نیز می‌زداید.

عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در دیدارش با داکتر عبدالله به وضوح گفت که «: ما طرفدار پایان جنگ و برقراری صلح و ثبات در افغانستان هستیم.» او به صورت مشخص از منافع پاکستان در صورت برقراری صلح در افغانستان سخن گفت و اظهار داشت که پاکستان خواستار «وصل‌شدن جنوب آسیا به آسیای مرکزی» است. او در این دیدار گفته است که پاکستان از جنگ در افغانستان متضرر است و از صلح در اين کشور نفع می‌برد.

از طرفی دیگر عمران خان نیز همان گفته‌های رئیس جمهور پاکستان را تکرار کرده است که نشان می‌دهد، پاکستان در این زمینه یک‌صدا است و استقرار صلح در افغانستان می‌تواند کشور مزبور را برای رسیدن به اهداف اقتصادی‌اش کمک کند.

صدراعظم جمهوری اسلامی پاکستان گفته است که کشورش «از روند صلح در افغانستان حمایت همه‌جانبه می‌کند و با تأمین صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان بیشترین سود را خواهد برد.»

به گفته خان تأمین امنیت و برقراری صلح در افغانستان، مفاد اقتصادی زیادی به پاکستان دارد. اتخاذ سیاست اقتصاد محور در گفته‌های مقامات پاکستانی به وضوح دیده می‌شود و این کشور دریافته است که افغانستان باثبات می‌تواند راه‌های تجارتی جدید را بر روی منافع پاکستان باز کند.

پاکستان کنونی به شدت از نبود انرژی رنج می‌برد و وضعیت نامناسب رفاهی باعث شده است که نارضایتی‌های در درون این کشور به میان بیاید. پاکستان اکنون نیک می‌داند که اگر در زمینه رفاه همگانی شهروندانش کاری نکند؛ نارضایتی‌های داخلی و ناامنی‌ها در افغانستان می‌تواند منجر به بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شود.

از طرف دیگر افغانستان باثبات باعث می‌شود که راه‌های تجارتی آسیای مرکزی بر روی محصولات پاکستانی باز شود و بخشی از کاستی‌های اقتصادی پاکستان جبران شود.

انتقال انرژی از ترکمنستان زمانی به پاکستان میسر می‌شود که در افغانستان ثبات و امنیت وجود داشته باشد و اگر ناامنی در افغانستان همچنان دوام کند، پروژه توتاپ محقق نخواهد شد و نبود انرژی لازم در پاکستان باعث می‌شود که بسیاری از کارهای اقتصادی پاکستان همچنان معلق باقی بماند. در اخیر می‌توان گفت که حضور جنگجویان داعش در افغانستان و مساعدبودن افغانستان بی‌ثبات برای حضور گروه‌های افراطی باعث خواهد شد که این گروه‌ها به لحاظ عقیدتی در پاکستان نیز رسوخ کند. به همین دلیل است که پاکستان می‌خواهد در افغانستان صلح مستقر شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق