خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

مشرانوجرگه هیئتی را برای بررسی نصب سیم خاردار در خط فرضی دیورند توظیف کرد

مشرانوجرگه، به دنبال اعتراض شماری از اعضای این جرگه مبنی بر ادامۀ نصب سیم خاردار در امتداد خط فرضی دیورند هیئتی را توظیف کرد تا از سرحدات دیدن نمایند. نظامیان پاکستان مجری این کار است.

به نقل از پژواک، محمد هاشم الکوزی، نمایندۀ مردم هلمند در مشرانو جرگه، در نشست روز یک‌شنبه این جرگه گفت که نصب سیم خاردار در امتداد این خط در ولایت‌های کندهار، پکتیکا، هلمند، کنر و ننگرهار جریان دارد؛ اما حکومت در باره خاموش است.

موصوف گفت که باید هیئتی از این جرگه برود و از نزدیک ساحه را مشاهده کند تا جرگه و مردم آگاه شوند که در خط فرضی دیورند، چه جریان دارد.

محمد آجان منگل، نماینده مردم پکتیا دراین جرگه نیز گفت که عملاً روند حصارکشی در خط فرضی دیورند، از سوی نظامیان پاکستان جریان دارد؛ اما حکومت افغانستان در باره خاموش است.

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز نظر مشابه داشتند و خواهان توظیف هیئتی به منظور بررسی سرحدات شدند.

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانوجرگه نیز گفت که گزارش‌ها از ادامه نصب سیم خاردار در خط فرضی دیورند وجود دارد و باید هیئتی از این جرگه، موضوع را ازنزديک بررسی کرده و گزارش آن را با جرگه شریک سازد؛ تا جرگه در مورد تصمیم اتخاذ کند.

سرانجام اعضای جرگه با اکثریت آرا فیصله کردند تا کمیسیون‌های امور دفاعی و امور سرحدات این جرگه، به گونۀ مشترک، از خط فرضی دیورند دیدن بکنند و در مورد به جرگه گزارش دهند.

پاکستان برای بار نخست در سال ۱۳۹۶ به نصب سیم خاردار در خط فرضی دیورند اقدام کرد که با مخالفت حکومت افغانستان رو به رو شد. این روند از همان زمان تا به حال، به گونۀ وقفه‌یی ادامه دارد.

در نشست روز گذشته این جرگه، برعلاوۀ موضوع نصب سیم خاردار در امتداد خط فرضی دیورند، برخی اعضای این جرگه ادامۀ حملات و افزایش خشونت‌ها را نگران‌کننده خواندند و خواهان آتش بس شدند.

اکثریت اعضای این جرگه گفتند که با آغاز گفتگوهای صلح میان افغانان در قطر، میزان حملات و تحرکات مخالفین افزایش یافته است.

همچنان اعضای جرگه، ضمن گرامی داشت از روز معلم، از حکومت خواستند تا معاش معلمان را افزایش دهد و هرآنچه در گذشته با معلمین تعهد صورت گرفته است، عملى گردد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق