خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

خلیل‌زاد:سطح بلند خشونت‌ها سبب افزایش بی‌باوری‌ها شده است

گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان در ۱۸ مورد موافقت کرده‌اند

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان از سطح بلند خشونت‌ها در این کشور نگران است.

وی روز یک‌شنبه (۱۳ میزان) در صحبت با بخش تاجیکی رادیو آزادی گفت، جوانب راه‌حلی را دنبال کنند که با آن باید خونریزی‌ها در افغانستان متوقف شود.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفت که گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان در ۱۸ مورد از ۲۰ مورد مربوط به تعیین دستورکار مذاکرات موافقت کرده‌اند.

به گزارش‌ رسانه‌ها «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته است که بحث‌های گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان در باره دستورکار مذاکرات بین‌الافغانی ادامه دارد و از 20 مسئله مطرح شده بر روی 18 مورد موافقت شده و تنها بر سر دو موضوع هنوز توافق صورت نگرفته است.

خلیل‌زاد در باره جزئیاتی مسایلی که بر روی آن‌ها توافق صورت گرفته ارایه نکرده است.

وی با ابراز نگرانی از سطح بالای خشونت‌ها در افغانستان و تاثیر آن بر مذاکرات نیز تصریح کرد که خشونت‌ها یکی از بزرگترین موانع اصلی رسیدن به صلح است و سبب افزایش بی‌اعتمادی بین طرفین می‌شود.

خلیل‌زاد افزود: «ما طرفدار کاهش خشونت و جنگ هستیم و در بحث‌های خود در دوحه تأکید کردیم که خشونت‌ها باید کاهش یابد».

نماینده ویژه امریکا با تأکید بر طولانی‌بودن روند مذاکرات تصریح کرد: پایان‌دادن به جنگ 40 ساله افغانستان در چند روز و چند هفته شاید کار مشکلی باشد ولی مردم افغانستان و جامعه جهانی سخت مایل هستند که این جنگ هرچه زودتر خاتمه یابد.

براساس گزارش‌های رسیده به روزنامه اطلاعات روز؛ تاکنون آنچه اعضای هر دو هیئت مذاکراتی بیان می‌دارند، این است که سند بیست ماده‌ای تدوین شده اما دو طرف بر روی محتوای یک ماده و مقدمه‌ آن اختلاف نظر دارند. بزرگ‌ترین مورد اختلافی این سند جمله‌ای ا‌ست در مقدمه‌ این سند که مربوط به توافق‌نامه‌ صلح طالبان و ایالات متحده امریکا در دوحه می‌شود. طالبان پافشاری دارند که در مقدمه‌ سند باید ذکر گردد که مذاکرات بین‌الافغانی براساس توافق‌نامه‌ صلح دوحه پیش برده شود اما اطلاعات درزکرده به رسانه‌ها نشان می‌دهد که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان استدلال‌های دیگری دارد.

طالبان ادعا دارند که مذاکرات بین‌الافغانی تنها بر اساس توافق‌نامه‌ صلح دوحه باید پیش برود و دلیل‌شان هم این است که در متن این توافق‌نامه شروع مذاکرات بین‌الافغانی (فقره سوم مقدمه موافقت‌نامه) ذکر شده است و همچنان حکومت بیشتر از 5000 زندانی طالب را بر اساس همین توافق‌نامه (ماده ج بخش اول توافق‌نامه) رها نموده است اما هیئت جانب مقابل استدلال‌های ذیل را مطرح کرده است. تاکنون هیئت جمهوری اسلامی چندین پیشنهاد به هیئت طالبان ارایه کرده است. در نخست پیشنهاد کرد که برای رفع تنش از توافق‌نامه‌ دوحه در سند اصول رفتاری صرف‌نظر شود اما این پیشنهاد را هیئت طالبان قبول نکرد. هیئت جهموری اسلامی افغانستان پس از آن پیشنهاد کرد که در مقدمه‌ سند اصول رفتاری ذکر گردد که مذاکرات بین‌الافغانی براساس توافق‌نامه‌ دوحه و اعلامیه‌ مشترک کابل پیش برده شود ولی بازهم جانب طالب قبول نکرد. برای سومین بار هیئت جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که در مقدمه‌ سند اصول رفتاری ذکر شود که مذاکرات بین‌الافغانی براساس توافق‌نامه‌ دوحه و قطع‌نامه‌های دو لویه‌جرگه مشورتی صلح پیش برده خواهد شد اما این بار نیز هیئت طالبان قبول نکرد. برای چهارمین بار هیئت جمهوری اسلامی افغانستان پیشنهاد کرد که در مقدمه‌ سند اصول رفتاری ذکر گردد که مذاکرات بین‌الافغانی بر اساس آیات قرآنی و احادیث نبوی پیش برده شود و این پیشنهاد نیز از جانب گروه طالبان رد شده است. جالب‌ترین مورد همین آخری است. طالبان حدود 26 سال است که می‌کُشند، تخریب و تکفیر می‌کنند و تنها ادعای ظاهری‌شان تطبیق شرعیت است اما اکنون توافق‌نامه با امریکا را بر قرآن و حدیث ترجیح می‌دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق