خبرهای مرتبط

جمع

هزاران زن خواستار آتش‌بس فوری در افغانستان شدند

هزاران زن در تالار لویه جرگه در کابل در همایشی تحت عنوان “صدای زنان برای دفاع از نظام جمهوری” گردهم آمدند تا صدا بلند کنند که زنان باید در پروسه صلح سهیم باشند.

قطعنامه ۹ ماده‌ای این زنان به مواردی چون حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر، قانون اساسی، حقوق شهروندی و مدنی شهروندان به خصوص زنان، سهم عالمان دین در پایان‌دادن به جنگ و همکاری کشورهای همسایه و منطقه در تأمین صلح، متمرکز است.

اما ماده اول قطعنامه آنها بر “آتش‌بس” تأکید می‌کند.

به نقل از آزادی، ثریا صبح‌رنگ، عضو پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سخنرانان این همایش گفت: “ما زنان افغان از هیئت‌های مذاکره‌کننده جمهوری افغانستان و طالبان خواهان آتش‌بس فوری و خاتمه‌دادن به جنگ و خونریزی می‌باشیم. مطابق فتوای علمای جهان اسلام، جنگ مسلمان با مسلمان جواز ندارد، از عالمان دین می‌خواهیم تا در تحکیم وحدت، همدیگر پذیری و حل منازعات از طریق مساجد، سهم بگیرند.”

صبح‌رنگ می‌گوید که این قطعنامه پس از گردآوری دیدگاه‌های بیش از ۱۵۰ هزار زن از سرتاسر افغانستان، تهیه شده است. اما او توضیح نداد که شیوه گردآوری دیدگاه‌های این زنان چه بوده است.

زنانی که روز یکشنبه در کابل گردهم آمدند نسبت به دستآوردهای زنان نیز نگران هستند، دستآوردهایی که به گفته آن‌ها، زنان برای رسیدن به آن قربانی‌های زیادی داده‌اند.

ناهید فرید عضو ولسی جرگه در این همایش گفت که زنان هیچگاهی در جنگ سهم نداشتند. به گفته او، سهم زنان در روند صلح نباید نادیده گرفته شود:‌ “این دستآوردها را کسی برای ما نیاورده. کسی از خارج برای ما آن را تعریف نکرده. اگر امروز دختر ما اول‌نمره کانکور می‌شود، با توانایی خود به این موفقیت دست یافته است. اگر امروز زنان ما یونیفورم می‌پوشند و در صف نیروهای امنیتی و دفاعی از ما دفاع می‌کنند، با توانایی خود رفته‌اند. اگر زنان به پارلمان راه یافته‌اند، آنها را کسی به آنجا نبرده، بلکه خودشان مبارزه کرده‌اند.”

این در حالی است که از نزدیک به چهار هفته به این‌سو هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان در شهر دوحه قطر، برای آغاز مذاکرات صلح رایزنی می‌کنند.

اگرچه هنوز این مذاکرات عملاً آغاز نشده، اما با آن هم برخی از گروه‌های مدنی و زنان نسبت به از دست رفتن، ارزش‌ها و دستآوردهای دو دهه اخیر نگرانی دارند.

این در حالی است که حکومت افغانستان بارها تأکید کرده که دستآوردهای زنان و ارزش‌های قانون اساسی هرگز قربانی صلح نخواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق