خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

یک ماه بن بست؛ هیئت حکومت در تلاش دست‌یافتن به توافقی است

یک ماه از گشایش گفت‌وگوهای صلح افغانستان در قطر می‌گذرد اما هنوز هم طرف‌ها بر سر طرزالعمل گفت‌وگوها به توافق نرسیده‌اند. اعضای تیم اعزامی دولتی می‌گویند امیدوارند هرچه زودتر روی طرز‌العمل گفت‌وگوها توافق شود.

دو جانب روی طرز‌العمل بحث‌های کرده‌اند، ولی نکات مورد نزاع هنوز هم لاینحل‌اند.

هیئت‌های گفت‌وگوکننده پس از گشایش این مذاکرات گروه‌های تماس را تعیین کردند که وظیفه آن‌ها ساختن یک طرزالعمل برای گفت‌وگوهای اصلی بود اما گفته می‌شود که این گروه‌ها از چندین روز به این‌سو همدیگر را ندیده‌اند.

در این میان هیئت حکومت افغاستان ابراز امیدواری کرده که در روزهای پیش‌رو بر سر طرز‌العمل، توافقی صورت خواهد گرفت.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح یک‌شنبه شب به رادیو آزادی گفت که تلاش‌ها جاری است تا به توافقی دست یافته شود.

خانم انوری گفت: “در یک هفته گذشته بین دو جانب گفت‌وگوهای غیررسمی و انفرادی جریان داشت، در باره نظریات و گزینه‌هایی ‌که جمهوری اسلامی افغانستان پیشنهاد کرده شاید جانب مقابل بحث‌های داخلی کند. تیم مذاکراتی حکومت تلاش دارد و امیدوار است در چند روز آینده به یک نقشه راه واضح دست یافته شود.”

طالبان جدیداً چیزی نگفته‌اند ولی در گذشته تأکید می‌کردند که باید “توافق ۲۹ فبروی‌”شان با امریکا اساس گفت‌وگو‌ها باشد- چیزی که برای هیئت حکومت افغانستان قابل قبول نیست.

از سوی دیگر شماری از طالبان انتقاد می‌کنند که به بهانه‌های مختلف به گفت‌وگوها حاضر نمی‌شوند و جنگ را گرم نگهداشته‌اند. نجیب ننگیال افغان مقیم در واشنگتن و محصل پوهنتون دفاعی امریکا به رادیو آزادی گفت: «در توافقی که حکومت افغانستان بخشی از آن نباشد چگونه می‌توان بر اساس آن گفت‌وگو‌ها را آغاز کرد. این نه‌تنها منطقی نیست بلکه این گریزی از میز مذاکراتی است که طالبان آن را برگزیده‌اند و می‌خواهند به همین بهانه به جنگ ادامه دهند.»

امریکا و جامعه جهانی از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهند توافق کنند، خشونت‌ها را کاهش داده و مذاکرات اصلی را آغاز کنند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان هفته گذشته به بخش تاجیکی رادیو آزادی گفته بود، سطح خشونت‌ها در افغانستان قابل نگرانی است. طالبان می‌گویند به صلح متعهدند و ادعا دارند که و با کاهش حملات در شهر‌ها اندازه خشونت را کاهش داده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق