خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دست به کارشدن 5 کشور میانجی برای رفع بن‌بست در مذاکرات صلح

خبرگزاری رادیو صدای آزادی گزارش داده است که کشورهای قطر، جرمنی، ناروی، اندونیزیا و ازبیکستان برای برداشتن بن‌بست فراه راه مذاکرات صلح افغانستان دست به کار شده‌اند.

رادیو آزادی به نقل از یک منبع آگاه در شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که این کشورها میان هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت و طالبان میانجیگری می‌کنند.

منبع آگاه در شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روند گفت‌وگوها میان گروه‌های تماس حکومت و طالبان را متوقف‌شده خوانده است اما گفته است که با این رخ‌داد جدید در روند گفت‌وگوها برای آغاز دوباره آن امیدواراست.

این منبع که بخاطر حساسیت موضوع نخواست از او نام گرفته شود، به رادیوآزادی گفت که برای آغاز دوبارۀ این گفت‌وگوها قطر، جرمنی، ناروی، اندونیزیا و ازبیکستان دست به‌کار شده اند و میانجگری می‌کنند.

منبع ‌افزوده است که قرار است امروز شنبه (۱۰ عقرب) روند گفت‌وگوها میان گروه‌های تماس حکومت و طالبان دوباره از سرگرفته شود.

این در حالی است که حبیبه سرابی عضو هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان در پیامی به رادیوآزادی نوشته که گفت‌وگوها میان دوطرف متوقف نشده است.

درهمین حال ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیوآزادی تایید کرد که نشست‌ها میان اعضای رهبری هیئت‌های مذاکره‌کننده و گروه تماس دو طرف برگزارشده‌اند.

خانم انوری گفت که چند تن از اعضای هیئت مذاکره کنندۀ حکومت بخاطر کارهای اداری و ضروری به کابل برگشته‌اند، اما گفت‌وگوها متوقف نشده است.

او افزود: “درعدم موجودیت آن‌ها، مجالس رهبری هر دو تیم و همچنان مجالس گروه تماس برگزارشده است، تا کنون کدام پیشرفت مشخص نشده است، دراین مجالس روی یک شیوه جدید بیان کردن، بحث شد تا به یک نتیجه برسند.”

رادیو آزادی می‌نویسد: تلاش کردیم دیدگاه طالبان را نیز دراین باره داشته باشیم، اما تا هنگام تهیۀ همین گزارش سخنگویان این گروه به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

گفت‌وگوها میان هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان پس از آن زمانگیر شد، که هنگام بحث روی ساخت کارشیوۀ گفت‌وگوهای میان افغانان دو مورد اختلافی به میان آمد.

تاکید طالبان بر این است که مشکلاتی در جریان گفت‌وگوها به میان می‌آیند بر اساس فقه حنفی حل شوند و دوم اینکه باید اساس گفت‌وگوها توافق انجام شده میان امریکا و طالبان در دوحه باشد، چیزی که هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان آنرا نپذیرفته و طرحی بدیل را ارایه کرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق