خبرهای مرتبط

جمع

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

کاروان تغییر: اگر دولت و طالبان جنگ را خاتمه ندهند ملت برای تغییر وضعیت قیام می کند

کاروان تغییر، هشدار می دهد که اگر دولت و طالبان جنگ را خاتمه ندهند و برای پیشبرد گفتگوهای صلح، از انعطاف و گذشت لازم کار نگیرند، ملت برای تغییر وضعیت وخیم کنونی، قیام می کند. به روز یکشنبه گردهمایی، به اشتراک صدها تن از سوی این حرکت در کابل تدویر شد.

نذیر احمدزی نماینده پیشین کوچی ها در ولسی جرگه و رئیس کاروان تغییر، دراین گردهمایی گفت که کاروان تغییر، متشکل از اقوام مختلف افغانستان، روحانیون و علمای کرام، احزاب سیاسی، روندها و تشکلات اجتماعی، شخصیت های متنفذ سیاسی و جهادی، زنان، جوانان، نمایندگان سکتورخصوصی، کوچی ها، کمیسیون مردمی زون جنوب شرق، نمایندگان جامعه مدنی، نمایندگان اسبق و فعلی مردم افغانستان در شورای ملی، کادرهای متقاعد ملکی و نظامی و اعضای خانواده های قربانیان جنگ می باشد.

کاروان تغییر، در قطعنامه ای از دولت افغانستان و طالبان خواسته است که روند متوقف شدۀ گفتگوهای صلح بین الافغانی را از سرگیرند، از مسایل فرعی بگذرند و بحث روی آجندای اصلی مذاکرات را آغاز نمایند. گفتگوهای صلح میان هیات های گفتگوکنندۀ دولت و طالبان، به هدف پایان دادن به جنگ حدود چهار دهه افغانستان، در (۲۲ سنبله ۱۳۹۹) در قطر آغاز شده؛ اما تا حال تنها روی طرزالعمل گفتگوها به توافق نرسیده است و از مدتی به این طرف، نشست هايی میان دو طرف برگزار نشده و برخی اعضای هیات گفتگوکنندۀ دولت به کابل برگشته اند.

کاروان تغییر در قطعنامه ای نوشته است: «دولت افغانستان و تحریک طالبان، باید برای ایجاد فضای اعتماد متقابل، بدون هر نوع پیش شرطی برای موفقیت روند صلح، خشونت ها را متوقف سازند، از بمباردمان کورکورانه دست بکشند و از مسدود ساختن شاهراه ها و انجام حملات مرگبار بر شهرها خودداری کنند. هر دو طرف باید هر نوع خواسته و آرمان خویش را در میز مذاکرات صلح مطرح نمایند، تشدید خشونت و گرم ساختن سنگرهای جنگ علیه برادران خود، راه حل منطقی و کارا نیست. آیا ممکن است که هم صلح میکنید و هم ما را به قتل میرسانید؟»

کاروان یادشده، از طالبان خواسته است که ابتدا خشونت ها را کاهش دهند، سپس آتش بس کنند و از برادرکشی دست بکشند. در ماده چهارم این قطعنامه آمده است: «ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم كه تمثیل جمهوریت را نکند؛ زیرا جمهوریت واقعی به معنای حمایت از تأمین منافع شخصی حلقات و افراد خاص در درون حکومت نیست؛ بلکه جمهوریت واقعی، حافظ عزت و وقار همه مردم افغانستان می باشد. حکومت افغانستان باید اقدامات عملی را برای نفاذ و اجرای جمهوریت واقعی و شریعت اسلامی، پایان دادن به انحصار قدرت در دست افراد و حلقات مشخص، و تأمین نمایندگی کل مردم افغانستان و سهمگیری فعالانۀ آنها در روند صلح اقدامات لازم را انجام دهد.»

در بخشى ازقطعنامه؛ از سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، ایالات متحده و ائتلاف ناتو خواسته شده است که روند صلح را بیطرفانه نظارت نمایند و دولت افغانستان و تحریک طالبان را برای کاهش خشونت، اعلام آتش بس فوری و حل اختلافات در اسرع وقت ازطریق گفتگوهای صلح، تشویق کنند.

منبع نوشته است: «ما از دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) می خواهیم که از هر دو طرف (دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان) تضمین بگیرد که پس از عقد موافقتنامه صلح، این موافقتنامه را اجرا می کنند؛ تا مردم افغانستان بار دیگر قربانی جنگ و کشتار نشوند.»

کاروان تغییر نوشته است که ميخواهد به عنوان طرف ثالث بالخیر، در مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و تحریک طالبان میانجیگری کند؛ تا برای حل و فصل اختلافات طرفین، راه حل مناسبی بیابد و از نقش مثبت و نفوذ خود برای مؤفقیت این گفتگوها استفاده کند.

کاروان افزوده است: «ما هشدار می دهیم كه اگر دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک طالبان، این جنگ را خاتمه ندهند و برای پیشبرد گفتگوهای صلح، در برابر یکدیگر از انعطاف و گذشت لازم کار نگیرند، و خواسته های “كاروان تغییر” را نپذیرند؛ این ملت مظلوم برای تغییر وضعیت وخیم کنونی، به رهبری شخصیت های روحانی، قومی و ملی خود حرکت کرده و قیام خواهند کرد. در این صورت، ما به اعتراضات مسالمت آمیز و حرکت های مدنی در داخل افغانستان و در سطح بین المللی ادامه خواهیم داد و در مقابل همه جهت ها، سازمان ها و گروه هایی که مانع صلح هستند، ایستادگی خواهیم کرد. ما صدای رسای خود را برای برطرف کردن همه موانع از سر راه صلح  و جمهوریت واقعی، به گوش جهانیان خواهیم رساند.»

نذیراحمد زی رئیس کاروان تغییر، خطاب به دولت و طالبان گفت: «به لحاظ خدا از منفعت های شخصی بگذرید و به صدای ملت گوش دهید و به یک تفاهم برسید.» وی خطاب به تحریک طالبان گفت: «شما با خارجی ها آتش بس کردید؛ اما افغان های خود را می کُشید، از منفعت های سیاسی و مادی خود بگذرید و به صدای ملت گوش دهید.»

احمدزی علاوه کرد که اگر مذاکرات نتیجه نمی دهد، کاروان تغییر آماده است تا به حیث ثالث بالخیر، در این مذاکرات میانجگری کند تا مذاکرات سریع تر به پیش برود. برخی سخنرانان دیگر چون ذبیح الله مجددی و محمد ابراهیم رحیمی ازاعضای این کاروان نیز در گردهمایی امروز صحبت نموده، خواستار آتش بس شدند و تاکید کردند که برای گفتگوهای صلح، باید میانجی وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق