خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

پیامدهای نتایج انتخابات امریکا بر افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد و گفته می‌شود که جو باید رقیب انتخاباتی ترامپ تا هنوز پیشتاز این رقابت سخت است. بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده‌اند که در این انتخابات امریکا، جوباید برنده خواهد شد اما برخی دیگر می‌گویند که در انتخابات گذشته هم کسی تصور نمی‌کرد که ترامپ برنده شود اما برنده شد. به نظر این دسته از کارشناسان، انتخابات امریکا قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر نتایج ماند. عده‌‌ای دیگر نیز به پیامدهای نتایج انتخابات امریکا بر جهان پرداخته است و نظر به خط‌ مشی بایدن و ترامپ در صورت برنده‌شدن یکی از آن‌ها به پیامدهای جهانی آن پرداخته‌اند.

امریکا از جمله کشورهای است که انتخابات و سیاست‌گذاری‌اش تنها محدود بر ایالات متحده نمی‌شود بلکه تأثیرات جهانی دارد و این تأثیرات بر کشورهای هم‌پیمان امریکا از آنجا که دوشا دوش با سیاست‌های امریکا حرکت می‌کنند مضاعف است. به همین دلیل بسیاری در افغانستان چشم به نتایج انتخابات امریکا دوخته‌اند و چگونه‌بودن آینده افغانستان را در نتایج انتخابات امریکا می‌دانند. گمانه‌ها در افغانستان این است که سیاست‌های ترامپ و بایدن می‌تواند برای افغانستان نتایج متفاوتی داشته باشد. مردم فکر می‌کنند که اگر بایدن برنده انتخابات امریکا شود، هم روند مصالحه در افغانستان دیگرگون خواهد شد و هم آینده سیاسی افغانستان اما اگر در این رقابت ترامپ برنده شود گفت‌وگوهای صلح ادامه خواهد یافت.

بیشتر کارشناسان نیز در افغانستان فکر می‌کنند که اگر ترامپ برنده شود، اگر تغییراتی آنچنانی در افغانستان رونما نشود لااقل وضعیت موجود حفظ خواهد شد اما اگر بایدن روی کار بیاید وضعیت و سیاست در افغانستان به گونه بسیار ملموسی تغییر خواهد کرد.

هرچند هردو نامزد دموکرات و جمهوری خواه خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان‌اند اما با برنده‌شدن بایدن بر علاوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رخدادهای دیگر نیز به وقوع خواهد پیوست.

آقای بایدن در یکی از مناظره‌هایش گفته بود که مخالف ملت‌سازی در افغانستان است، زیرا امکان متحد‌شدن این کشور وجود ندارد و هیچگاهی یک‌پارچه نخواهد شد. اما او درهمین مناظره علاوه کرده بود که شاید بتوان با انجام برخی اقدامات، از حملات بیشتر از خاک افغانستان جلوگیری کرد.

این نامزد حزب دموکرات تلویحاً نظام فدرالی را راه حل بحران افغانستان دانست. طرحی که برای عراق نیز پیشنهاد کرده بود. این اظهارات آقای بایدن با واکنش‌های زیاد در میان شهروندان و سران سیاسی کشور رو‌برو شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق