خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

نگاهی به پیامدهای اقتصادی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

به نقل از رسانه‌ها پایگاه نظامی هسکه مینۀ ننگرهار که زمانی محل بود و باش شمار زیادی از نظامیان امریکایی بود، در حال حاضر محل تنظیم عملیات‌های نیروهای سرحدی افغانستان است. پیش از این در اینجا شماری از افغانان با نظامیان امریکایی کار می‌کردند که با رفتن آن‌ها از این مرکز نظامی، اکنون شمار زیادی از آنان خانه‌نشین شده‌اند.

رادیو آزادی در گزاشی از زبان برخی از بیکارشدگان نوشته است که با رفتن نیروهای امریکایی از پایگاه نظامی هسکه مینه بسیاری بی‌کار شده‌اند.

بدون شک افغانستان از جمله کشورهای است که میزان بی‌کاری در این کشور بسیار زیاد است و میزان اشتغال‌زایی نیز نسبت به نفوس واجدان شرایط کار بسیار پایین است. می‌توان گفت که حتی در قسمت اشتغال‌زایی دولت برنامۀ مدونی هم ندارد. با این حال حضور نیروهای نظامی کشورهای هم‌پیمان افغانستان باعث شده بود که شغل‌های نیز برای بسیاری از شهروندان افغانستان ایجاد شود.

حضور نیروهای خارجی باعث شده بود که کارگران زیادی در بخش‌های مختلف برای آن‌ها مصروف کار شوند. نیروهای خارجی در بخش‌های مختلف به نیروهای کاری ضرورت داشتند. رادیو آزادی به نقل از بی‌کارشدگان می‌نویسد که کسی کارگرشان بود، کسی مستری‌شان بود و کسی در بخشی انجینیری کار می‌کرد و کسانی هم در قسمت رسانیدن مواد مورد نیاز آن‌ها فعالیت می‌کردند اما با رفتن آن‌ها از پایگاه مذکور این کتله‌های کارگری بی‌کار شده‌اند.

این کارگران از شش ماه به این‌سو بی‌کارند و حکومت نیز در این زمینه برنامه‌یی را مد نظر نگرفته است. این در حالی است که حکومت خوب می‌دانست که با بیرون‌رفتن نیروهای خارجی از افغانستان صدها تن از شهروندان افغانستان بی‌کار می‌شوند و می‌باید در این زمینه برنامه‌ای را مد نظر می‌گرفت که نگرفته است؛ از همین‌رو این بی‌برنامگی می‌تواند پیامدهای ناگواری اجتماعی را در پی داشته باشد.

به نقل از آزادی، “شش ماه پیش که نیروهای خارجی اینجا حضور داشتند، کار برخی مردم با آنان جور بود، برخی‌ها انجنیران‌شان بود، برخی برای‌شان آب می‌آورد، همین که آنان از اینجا رفتند، این افراد هم بی‌کار شدند.”

این وضعیت نه تنها در ننگرهار و پروان بلکه در کندهار، هلمند و شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان هم به همین شکل است. افراد زیادی که با نیروهای امریکایی کار می‌کردند، می‌گویند که با خروج تدریجی این نیروها آنان بی‌کار شده‌اند و یا هم کار و بارشان از رونق گذشته‌اش افتاده است.

نزدیک به شش ماه پیش با امضای توافق‌نامۀ آوردن صلح میان امریکا و طالبان در قطر، خروج تدریجی نیروهای امریکایی هم از افغانستان آغاز شد. امریکا پایگاه‌های نظامی‌اش را در افغانستان یا ویران کرده و یا هم به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کرده است. اکنون سوال این است که با خروج نیروهای امریکای از افغانستان و طویل‌شدن صف بی‌کاران، حکومت چه برنامه‌ای را مد نظر خواهد گرفت؟

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق