خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

صلاح‌‎الدین ربانی: مذاکرات دوحه بدلیل نبود ارادۀ واقعی پیشرفت ندارد

«برخی‌ها در داخل نظام از جنگ در کشور سود می‌برند و خواهان تأمین صلح نیستند»

هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، نزدیک به دوماه می‌شود که در دوحه سرگرم رأی‌زنی‌ها برای آغاز رسمی مذاکرات صلح استد؛ اما تاکنون به توافقی نرسیده‌اند.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست جمعیت اسلامی می‌گوید که مذاکرات صلح دوحه به‌علت نبود ارادۀ واقعی در داخل کشور، پیشرفت نداشته‌است.

آقای ربانی که روز جمعه در یک گردهمایی مردم کوهدامن سخن می‌زد، نبود سیاست‌گران با نفوذ را در ترکیب هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان را از دیگر علت‌های بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح دانست.

صلاح‌‎الدین ربانی گفت که برخی‌ها در داخل نظام از جنگ در کشور سود می‌برند و خواهان تأمین صلح نیستند: «مشکل کنونی، نبود ارادۀ صادقانه برای صلح است؛ زیرا برای برخی‌ها جنگ به هدف ویرانی و تباه‌سازی این کشور مأموریت و برای بعضی‌های دیگر منبع حفظ قدرت شده‌است.»

هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، نزدیک به دوماه می‌شود که در دوحه سرگرم رأی‌زنی‌ها برای آغاز رسمی مذاکرات صلح استد؛ اما تاکنون به توافقی نرسیده‌اند و حتا نتوانسته‌اند که روی کارشیوۀ آغاز مذاکرات توافق کنند.

آقای ربانی در بخش دیگر از سخنانش، حکومت را به انحصارگرایی متهم کرد و علت بیشترشدن ناامنی‌ها را در کشور به ناکامی مسئولان حکومتی ربط داد. او راه حل اوضاع نامساعد کشور را ایجاد تغییر در ساختار نظام می‌داند: «وظیفۀ اصلی حکومت چیست؟ شمع روشن‌کردن و به سوگ نشستن یا تأمین امنیت و پاسداری از جان و مال مردم؟»

احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رییس‌جمهور نیز که در این گردهمایی شرکت کرده بود، مسئولان حکومت را به گسترش فساد، بی‌عدالتی و تبعیض متهم ساخت.

احمد ضیا مسعود رییس‌‎جمهمور غنی را به مداخله در کار نهادهای امنیتی نیز متهم کرد و گفت که غنی حتا در گماشتن فرماندۀ پولیس یک ولسوالی نیز مداخله می‌کند: «تقریباً یک نفر می‌خواهد که همه کارهای حکومت را انجام بدهد و حتا تعیین قومندانان امنیه در سطح ولسوالی‌های کشور را باید رییس‌جمهور انجام بدهد.»

اما ریاست جمهوری در این باره چیزی نمی‌گوید.

این گردهمایی که در آن شماری از باشند‌گان ولسوالی‌های کوهدامن و دیگر ولایت‌ها شرکت کرده بودند، برای پشتیبانی از صلاح‌الدین ربانی برگزار شده بود.

امان‌الله  گذر، رییس شورای مردم کوهدامن در این گردهمایی گفت: «به خودت (صلاح الدین ربانی) اطمینان می‌دهیم تا قطره‌ خونی که در جان این مردم است از فرد فرد تنظیم خود انشاالله دفاع کردیم و از خودت حمایت می‌کنیم.»

صلاح‌الدین ربانی در بخش دیگر از سخنانش از کسانی که از جمعیت اسلامی به رهبری او فاصله گرفته‌اند، خواست که بخاطر مدیریت بحران کشور باهم متحد شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق