خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

دیدبان حقوق بشر: خبرنگار کشته‌شده در هلمند را طالبان تهدید کرده بود

به گفته دیدبان حقوق بشر الیاس داعی (خبرنگاری که روز پنج‌شنبه در ولایت هلمند در یک انفجار کشته شد) را طالبان به دلیل تحقیق در باره حملات این گروه تهدید کرده بود. به گفته این سازمان، ده‌ها خبرنگار دیگر را نیز طالبان تهدید کرده‌اند.

الیاس داعی، خبرنگار ۳۳ ساله که برای بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد (رادیو آزادی) کار می‌کرد، روز پنج‌شنبه در نتیجه انفجار بمب مقناطیسی که در موترش جاسازی شده بود، در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند کشته شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر با نشر اعلامیه در این رابطه گفته است که ده‌ها خبرنگار دیگر افغانستان را نیز گروه طالبان تهدید کرده‌اند.

قتل‌های هدفمند چهره‌های شناخته شده به شمول خبرنگاران، علمای دینی، چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق بشر در ماه‌های اخیر همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان بیشتر شده است، هرچند که مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان در دوحه جریان دارد.

مسئولیت قتل خبرنگار رادیو آزادی در هلمند را تا حالا هیچ گروهی به عهده نگرفته است. در این حادثه مجتبی محمدی، برادر الیاس داعی که قبلاً خبرنگار دویچه وله بود، زخمی شده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر، داعی اخیراً به این سازمان گفته بود که تهدید به مرگ شده و هشدار دریافت کرده بود که گزارش‌دهی در باره عملیات‌های نظامی طالبان را متوقف کند.

براساس اعلامیه دیدبان حقوق بشر، خبرنگاران آشنا با داعی به این سازمان گفته‌اند که طالبان خانه او را تلاشی کرده، خودش را در باره گشت و گذارش بازپرسی کرده و از باشندگان محل خواسته بودند که در باره رفتار او اطلاع بدهند.

این سازمان حقوق بشری گفته است: «داعی در شب قبل از کشته شدنش به همکاران خود ایمیل کرده و گفته بود که فکر می‌کند زندگی‌اش در خطر است.»

دیدبان حقوق بشر افزوده است که داعی به صورت «صریح» هشدار دریافت کرده بود که در باره عملیات‌های طالبان در این ولایت و یا «نقض توافقنامه‌« طالبان و امریکا از سوی این گروه گزارش ندهد.

پاتریسیا گوسمن، مسئول بخش آسیای دیدبان حقوق بشر گفته است: «قتل الیاس داعی فقط به خاطر انجام وظیفه‌اش، پیام ترسناکی به رسانه‌های افغانستان می‌فرستد مبنی بر این که گزارش‌دهی در باره طالبان آن‌ها را در معرض خطر ناگوار قرار می‌دهد.»

 خانم گوسمن افزوده است که قتل وحشیانه این خبرنگار تردیدهای جدی را در باره حفاظت از آزادی بیان در هرگونه توافق صلح با طالبان ایجاد می‌کند.

چند روز قبل از کشته‌شدن داعی، یما سیاوش مجری پیشین تلویزیون طلوع در یک انفجار مشابه در کابل به قتل رسید.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق