خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

عبدالله: صلح افغانستان در اولویت حکومت آیندۀ امریکا خواهد بود

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که صلح این کشور در اولویت حکومت آیندۀ امریکا خواهد بود و سیاست واشنگتن در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله، یکی از اشتراک‌کنندگان نشست امنیتی هرات؛ در هرات به خبرنگران گفته است: “انتخابات ایالات متحده امریکا صورت گرفته و به هرحال برداشت من این است که حمایت از پروسه صلح از طرف امریکا و سیاست‌شان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، ‌شاید بنا‌بر شرایطی که حاکم است کمی آهستگی در کار پیش بیاید، اما این را من می‌دانم در ارتباط به افغانستان آن‌ها به عنوان یک اولویت می‌بینند.”

عبدالله در باره صلح افغانستان و خطاب به طالبان گفته است که تفاهم سیاسی تنها راه حل در افغانستان و ادامه جنگ و تشدید خشونت‌ها راه‌کل نیست.

وی در نهمین نشست امنیتی هرات در باره وضعیت گفت‌و‌گوهای قطر گفته است که هنوز هم یک باور کلی برای رسیدن به صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ دو طرف ایجاد نشده و گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر “هیچ پیشرفتی نداشته است”.

مذاکرات بین الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر در دوحه آغاز شد، اما تا اکنون هیچ گونه پیشرفتی نداشته و هردو جانب روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده اند.

نهمین نشست امنیتی هرات

نهمین دور نشست گفت‌وگوهای امنیتی ولایت هرات تحت نام “صلح پایدار” در این ولایت برگزار شد و در آن شماری از مقام‌ها، چهره‌های سیاسی و تحلیل‌گران افغانستان اشتراک کرده‌اند.

برگزار‌کنندگان این کنفرانس گفتند، مقام‌ها و کارشناسان دست‌کم ۱۴ کشور خارجی، نیز به گونۀ آنلاین در این نشست شرکت کرده‌اند.

داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت که تا اکنون در این گفتمان‌ها بیشتر عوامل جنگ و صلح افغانستان به بحث گرفته شده است.

مرادیان نیز در باره صلح افغانستان گفته است که جنگ راه حل نیست و تنها از راه گفت‌وگو می‌توان به یک تفهام سیاسی رسید.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق