خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

پارادوکس مردم و طالبان

طالبان پس از حدود بیش از بیست سال جنگ، هنوز هم فکر می‌کنند که در میان اکثریت مردم افغانستان محبوبیت دارند. طالبان هنوز هم مانند زمان حکومت‌شان از حدود الهی و حکومت اسلامی سخن می‌گویند. این در حالی است که مردم افغانستان مسلمان هستند و امورات‌شان نیز بر اساس قوانین اسلامی به پیش می‌روند.

از طرف دیگر بسیاری از علمای جهان اسلام و افغانستان با آنچه نیت طالبان از حکومت اسلامی است موافق نیستند. آن‌ها می‌گویند که برداشت طالبان از حکومت اسلامی یک برداشت افراطی و ضد بشری است که نه در اسلام جای دارد و نه هم در سیره پیامبر و خلفای راشدین.

اگر حکومت اسلامی را فرض بگیریم؛ روایت‌های متفاوت در این باره وجود دارد و روایت طالبان از اسلام سیاسی نیز تنها روایت و تنها نگرش قابل پذیرش برای مسلمانان نیست بلکه جوامع اسلامی و اندیشمندان جهان اسلام در باره حکومت اسلامی نگرش‌های متفاوت و متضاد دارند. یک تعداد از جوامع و اندیشمندان اسلامی حکومت اسلامی را می‌پذیرند و تعداد هم از ریشه حکومت اسلامی را قبول ندارند. بسیاری از اندیشمندان مسلمان و مسلمانان به این نظر است که حکومت اسلامی هیچ ریشه شرعی و قرآنی ندارد و یک تعداد دیگر فکر می‌کنند که احکام اخلاقی که قرآن به حاکمان سفارش کرده است می‌تواند برای نظام اسلامی نیز باشد. به هر حال کسانی که سیاست و حکومت را در جهان اسلام عقلی می‌دانند نه شرعی، استدلال‌های محکم‌تری نسبت به آنانی که سیاست و حکومت را شرعی می‌دانند، دارند.

هدف از این مقدمه کوتاه این بود که در جهان اسلام تنها روایت در باره حکومت اسلامی روایت طالبان نیست بلکه مسلمانان در این باره روایت‌های مختلف دارند. به همین دلیل طالبان نیز باید بدانند که تنها مرجع و منبع حقانیت نیستند بلکه مانند سایر مسلمانان است که نسبت به حکومت اسلامی دارای نگرش خاص است. طالبان هیچ مشروعیت الهی ندارند که بر اساس آن بر دیگران امر و نهی کنند؛ از این‌رو می‌باید نگرش سیاسی‌شان را در کنار سایر نگرش‌ها قرار بدهند و سپس به مردم حق انتخاب را بدهند؛ اگر مردم نگرش سیاسی آن‌ها را پذیرفت، در این حالت طالبان بدون جنگ می‌تواند حکومت‌شان را بر پا کنند و اگر نپذیرفتند چون منبع وحی نیستند بگذارند که مردم برای خودشان حکومت انتخاب کنند.

یک روز پیش از برگزاری نشست جنیوا برای اعلام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) یافته‌های یک تحقیق خویش را اعلام کرد.

این نهاد یافته‌های تحقیق خود را روز یکشنبه (دوم قوس) در کابل اعلام کرد و گفته که این تحقیق را بر اساس مصاحبه با ۱۷۵۰ زن و مرد در ۳۱ ولایت افغانستان انجام داده است.

در بخشی از این تحقیق آمده است که ۹۳.۵ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند که طرفدار نظام طالبانی نیستند. این پارادوکس مردم افغانستان و طالبان؛ پارادوکس اسلام و کفر نیست بلکه پرادوکس فهم مسلمانان از حکومت اسلامی است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق