خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

افغانستان با نشست جنیوا چه خواهد کرد؟

کنفرانس بین‌المللی دو روزه “افغانستان ۲۰۲۰” روز دو‌شنبه در جینوای سویس برای اعلام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برگزار شد. در این نشست وزیران و نمایندگان حدود هفتاد کشور و سازمان‌های جهانی به گونه مجازی شرکت کرده‌اند. زمان برگزاری این نشت دو روز (دوشنبه و سه‌شنبه) را در بر می‌گیرد. در این نشست قرار است که کشورهای کمک‌کننده متعهد به کمک میلیارد‌ها دالر را برای پروژه‌های بازسازنده به افغانستان شوند. کنفرانس “افغانستان ۲۰۲۰ ” با میزبانی افغانستان، فنلند و ملل متحد برگزار می‌شود که در آن نمایندگان نزدیک به صد کشور و سازمان بین‌المللی اشتراک می‌کنند.

با توجه به کمک‌های قبلی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان و حیف‌ومیل میلیاردها دالر در این نشست چه اتفاقی برای افغانستان خواهد افتاد؟ آیا کشورهای کمک‌کننده با فساد گسترده که در افغانستان است؛ حاضر خواهند شد بار دیگر متعهد به کمک شوند؟

رسانه‌ها در باره چگونگی تعهد به این کمک‌ها گزارش داده‌اند که با وجود اینکه اقتصاد آسیب‌پذیر افغانستان به کمک‌های خارجی نیاز اشد دارد اما پنج جهت اشتراک‌کننده گفته‌اند که برخی از کمک‌های که قبلاً تعهد شده است کاهش خواهند یافت و یک سلسله شرط‌های سیاسی و حقوق بشری نیز مطرح خواهند شد.

با این همه، شماری از اعضای مجلس نمایندگان این کنفرانس را فرصت مناسبی برای حکومت افغانستان می‌دانند، اما تأکید دارند که کشورهای کمک‌کننده باید شرایطی برای اهدای این کمک‌ها در نظر گیرند.

به نقل از آزادی، نعمت‌الله کریاب و حفیظ‌الله جلیلی دو عضو ولسی جرگه در این باره گفته‌اند که جهان به مانند گذشته کمک نخواهند کرد و کمک‌های کنونی را نیز با در نظرداشت شرایط خواهند داد و خوب این است که شرایط بسیار دشوار شود تا نتیجه ملموس بدهد و به خیر مردم افغانستان تمام شود.”

پوهاند بشیردودیال استاد پوهنزی اقتصاد پوهنتون ننگرهار به این نظراست. که درقسمت مصرف کمک‌های بین المللی به هدف توسعه بخش‌های مختلف در گذشته توجه کمتر صورت گرفته است، حالا نیازاست تا حکومت افغانستان به این موضوع توجه جدی نماید.

در گردهمایی اخیر کشورهای کمک کننده در سال ۲۰۱۶ در بروکسل ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک با افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تعهد شد.

یک دیپلومات غربی به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که این کمک امکان دارد ۱۵ تا ۲۰ فیصد کاهش یابد چون کشورهای کمک کننده به علت شیوع کرونا خود با مشکلات روبرو اند.

امریکا که از حامیان مالی و متحدان استراتیژیک افغانستان، پیش از این از تمدید کمک‌هایش در این نشست خبر داده‌است.

قرار است رئیس جمهور اشرف غنی چهارچوب پلان صلح و انکشاف را به گردهمایی ارائه کند. این پلان شامل تمویل پروژه‌های اساسی و حمایت از میلیون‌ها فرصت کار و شغل و ادارات دموکراتیک می‌باشد.

ناصر صدیقی یک مسئول ارشد وزارت مالیۀ افغانستان به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که در این کنفرانس بیشتر روی این مسئله تمرکز خواهد شد که افغانستان بعد از دهۀ انتقال که در سال ۲۰۲۴ خاتمه می‌یابد خودکفا شود.

از سوی دیگر آذرخش حافظی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع کشورهای عضو سازمان ایکو به رادیو آزادی گفت که ادامۀ کمک جامعه جهانی با حکومت افغانستان مشروط به حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری بوده است: “جامعۀ جهانی هم بخاطر سرمایه گذاری کلانی که در افغانستان کرده به ملت افغانستان متعهد است که کمک بکند. اما اینکه این کمک را از طریق حکومت می‌تواند اعتماد کند یا مستقیماً خودش از طریق موسسات غیردولتی این کار را می‌کند وابسته به این است که چقدر مبارزه در برابر فساد از نظر آنها قانع کننده بوده است.”

این کنفرانس دو روزه برای افغانستان بسیار سرنوشت‌ساز است؛ از این‌رو حکومت افغانستان نیز پلان چهار ساله‌اش را برای جذب کمک‌ها با جهانیان شریک می‌کند و توقع همکاری از آنها دارد.

او می‌گوید: “حکومت جمهوری اسلامی افغانستان اهداف خود را برای ۴ سال پیشرو در زمینه صلح پایدار، مصونیت غذایی، خودکفایی نهادها، سرمایه گذاری روی منابع عایداتی و مبارزه با کرونا با شرکای بین‌المللی شریک خواهد ساخت. انتظار داریم جامعه جهانی ما را در تحقق برنامه‌های ما همکاری نماید.”

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق