خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

مصرف دوای ضد‌بارداری خطر تنگی نفس را کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد زنان در سن باروری که از دواهای ضدبارداری هورمونی نظیر دوا‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند کم‌تر با خطر نوع شدید مشکلات تنفسی مواجه هستند.

«برایت نوارو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ سویدن می‌گوید: «در حالی‌که مریضی تنگی نفس در دوره خرد‌سالی در بچه‌ها بیش‌تر از دختران است، اما از موقع دوران بلوغ این روند تغییر کرده و شیوع آن در زنان بیش‌تر از مردان است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «هورمون‌های جنسی از زمان بلوغ فعالیت خود را افزایش می‌دهند، درست زمانی که خصوصیات خطر ابتلا به مریضی تنگی نفس بین دو جنسیت تغییر می‌کند.»

در این مطالعه بیش از ۸۰ هزار زن به مدت ۱۷ سال تحت نظر بودند و محققان تاثیر احتمالی انواع مختلف دواهای ضدبارداری را بر شدت مریضی تنگی نفس آن‌ها بررسی کردند.

نتایح نشان داد زنانی‌که دوای ضدبارداری مصرف می‌کردند کم‌تر با احتمال ابتلا به نوع شدید مریضی تنگی نفس روبرو بودند.

زنانی‌که فقط یک یا دو‌سال از دواهای ضد‌بارداری هورمونی استفاده کرده‌اند، کاهش خطر تنگی نفس را تجربه نکردند. اما زنانی که بیش سه‌سال از این دواها مصرف کرده بودند، با خطر کم‌تری روبرو بودند.


دوای ضدبارداری برای جلوگیری از بارداری، موفق عمل می‌کند. اما هورمون‌های موجود در این دواها فواید دیگری نیز برای سلامت دارند؛ این دوا‌ها باعث کاهش دردهای شکمی دوره قاعدگی، سبک‌شدن دوره عادت ماهیانه و کاهش خطر حاملگی خارج رحمی می‌شوند. هم‌چنین می‌توانند باعث بهبود آکنه، جلوگیری از نازک‌شدن استخوان‌ها، کاهش کیست‌های سینه و تخم‌دان و کاهش خطر سرطان اندومتر و تخم‌دان شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق