خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

تجهیزات نظامی طالبان از کجا می‌شود؟

از یک سال به این‌سو سخنانی مبنی بر اینکه طالبان دارای تجهیزات پیشرفته شده‌اند؛ در میان مردم دهن به دهن می‌شود. گه‌گاهی در مجالیس ختم قرآن، عروسی‌ها و فضای عمومی از زبان بسیاری از نظامیان نیز شنیده‌ام که می‌گفتند؛ طالبان مجهز به سلاح‌های پیشرفته نظامی شده‌اند. در بسیاری از ساحاتی که مردم با طالبان جنگ دارند نیز شنیده می‌شود که می‌گویند طالبان مجهز به دوربین‌های شب‌بین هستند و با تک‌تیرانداز شبانه بسیاری را از پا در می‌آورند.

در باره اینکه طالبان مجهز به سلاح‌های پیشرفته شده‌اند هم حکایت‌ها بسیار است و هم بسیاری به چشم خویش تجهیزات پیشرفته‌ نظامی طالبان را دیده‌اند و در این باره شکی باقی نمانده است. اکنون سوال این است که طالبان این تجهیزات نظامی را از کجا کرده‌اند؟ به عبارت دیگر این سلاح‌ها را چه کسانی یا گروه‌ها ویا کشورهای به طالبان رسانیده‌اند؟

این چنین سوال‌ها در ذهن هر شهروند افغانستان از دیر باز به این‌سو وجود داشت اما پاسخ‌ آن ناروشن بود. جدیداً اداره بازرس امریکا برای افغانسان یا سیگار اعلام کرده است که پنتاگون نتوانسته است بر 60 درصد سلاح‌های حساس نظامی در افغانستان نظارت داشته باشد که این موضوع می‌تواند به سوالات بالا پاسخ بگوید.

در این گزارش آمده است که وزارت دفاع امریکا مقتضیات برنامۀ نظارت بر تجهیزات حساس دفاعی را که از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۰ به حکومت افغانستان تحویل داده اند، برآورده نتوانسته است.

سیگار گفته است که پنتاگون در پیگیری و حساب سیستم‌های کشفی، بمب‌هایی که توسط شعاع لایزر کنترول می‌شوند، وسایل شب‌بین و دیگر تجهیزاتی که به قوای امنیتی و دفاعی افغان فراهم کرده است، کوتاهی کرده است.

از گزارش سیگار می‌توان دریافت که این سلاح‌های حساس نظامی اکنون در اختیار طالبان است و از اینکه تلفات نظامیان افغانستان بالا رفته است نیز به همین دلیل است.

در این باره که سلا‌ح‌های مزبور در اختیار طالبان قرار گرفته است جای شکی نیست؛ زیرا بسیاری‌ها چنین سلاح‌های را در نزد طالبان دیده‌اند اما اینکه چگونه این سلاح‌ها در اختیار طالبان قرار گرفته است؛ هنوز هم سوالات بسیاری را در خود دارد.

شاید بتوان گفت که تغییر در سیاست امریکا باعث شده است که این سلا‌ح‌ها در اختیار طالبان قرار بگیرد. شاید امریکا برای اینکه شرکای جدیدش را می‌خواهد پرقدرت وارد سیاست افغانستان بکند؛ دست به چنین کاری زده است. شاید هم قرار نیست در افغانستان صلح بیاید و این سلاح‌ها برای یک جنگ دوام‌دارتر به طالبان داده شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق