خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

اندونیزیا آماده است که در باره صلح افغانستان نشستی را با اشتراک علمای جهان اسلام برگزار کند

گفت‌وگوهای صلح افغانستان تا هنوز نتوانسته است مشروعیت جنگ در افغانستان را از پای در بیاورد. همچنان که گفت‌وگوها ادامه دارد، جنگ نیز جریان دارد. چنین وضعیتی بیش از پیش نگرانی‌های مردم را افزایش داده است. افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند وضعیت روانی مردم را آشفته کرده است و هر روز امید رسیدن به صلح کمتر می‌شود.

خلیل‌زاد، نماینده خاص ایالات متحده در سلسله توییتی از افزایش خشونت‌ها نگرانی کرد. چنین نگرانی‌های اکنون تنها به نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان محدود نمی‌شود. به تازگی یوسف کالا، رئیس سازمان علمای محمدیه اندونیزیا در دیدارش با رئیس جمهور غنی از طالبان خواسته به خشونت‌ها پایان دهند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آقای کالا در این دیدار گفته است که اندونیزیا به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی می‌خواهد که در روند صلح افغانستان همکاری کند.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوی آزادی گفت که یوسف کالا همچنین از آمادگی‌های کشورش در راستای میزبانی یک دور گفت‌وگوهای صلح و یک نشست علمای جهان اسلام در پیوند به صلح افغانستان خبر داده است.

مینه‌پال می‌گوید: “آنان آمادگی نشان دادند که یک کنفرانس را در پیوند به گفت‌وگوهای صلح افغانستان به اشتراک علمای جهان اسلام برگزار می‌کنند و افزودند که اندونیزیا آماده است که یک دور گفت‌وگوهای صلح را میزبانی کند.”

رئیس سازمان علمای محمدیه همچنین در دیدارش با رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان خواستار میانجی‌گری میان حکومت افغانستان و طالبان در روند گفت‌وگوهای صلح شده بود.

وی در دیدارش با اتمر، وزیر خارجه افغانستان گفت که اندونیزیا با تمام توان از گفتگوهای صلح افغانستان حمایت می‌کند و به تلاش‌هایش برای ایجاد اجماع منطقه‌یی ادامه می‌دهد.

با آن که حکومت افغانستان در این باره چیزی نگفته است، اما گروه طالبان گفته است، از تلاش‌هایی که به مشکلات افغانستان پایان دهد، به دیدۀ قدر می‌نگرد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده نوشته است: “اندونیزیا یک کشور مهم و پرنفوس اسلامی است و آنان با این کشور روابط خوب نزدیک دارند، اما مکان گفت‌وگوها از سوی تیم‌های مذاکراتی هر دو طرف انتخاب می‌شود.”

موضوع پایان دادن به خشونت‌ها و آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای صلح تا ۱۰ روز دیگر در دوحه از سر گرفته شود.

گفت‌وگوهایی که از سوی هر دو طرف مهم و صفحۀ اصلی گفت‌وگوها خوانده شده است.

اما با این همه جنگ در افغانستان هر روز در حال شدت گرفتن است و چهره‌های شناخته شده به شمول خبرنگاران و فعالان مدنی هدف قرار می‌گیرد، موضوعی که به نگرانی‌ها در افغانستان افزوده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق