خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

منظور از نظام اسلامی چیست؟

نویسنده: سید نوید شجاعی

تعدادی از گروه‌های بنیادگرا در افغانستان همواره برای اینکه بتوانند از مردم دین‌دار افغانستان برای برآورده‌کردن خواست‌های‌شان استفاده کنند؛ نظام اسلامی را ورد زبان‌شان کرده‌اند. از این گروه‌ها اگر پرسیده شود که چرا هوای کابل به شدت آلوده شده است؟ در جواب خواهند گفت چون نظام اسلامی نیست. اگر پرسیده شود که چرا میزان امراض در افغانستان افزایش یافته است؟ باز هم در پاسخ خواهند گفت که چون نظام اسلامی نیست.

خلاصه این‌ها اگر دل‌درد هم بگیرند با چیغ و فریاد گوش آسمان را کر می‌کنند که چون نظام اسلامی نیست ما دل‌درد شدیم. آهای مردم برای اینکه هم ما و هم شما از این پس دل‌درد نشویم به زودی نظام اسلامی خواهیم داشت.

طالبان سنگ نظام اسلامی را به سینه می‌زنند، داعش سنگ نظام اسلامی را به سینه می‌زند، حکمتیار سنگ نظام اسلامی را به سینه می‌زند و بالاخره هر گروه تندرو و خشونت طلب و قاتل را که ببینی سنگ نظام اسلامی را به سینه می‌زند.

نمی‌دانم این نظام اسلامی چیست که هر افراط‌گرای از آن دم می‌زند. از طرفی اینان نظام اسلامی می‌گویند اما نمی‌گویند که منظورشان از نظام اسلامی چیست؟

در نظام اسلامی که آن‌ها می‌گویند قدرت چه گونه انتقال می‌یابد؟ قدرت چگونه توزیع می‌شود؟ مشروعیت نظام از چه طریقی به دست می‌آید؟ نظام مد نظر اسلامی این‌ها، آیا در قرآن جایگاهی دارد؟ و صدها پرسشی دیگری که برای مردم بی‌پاسخ است در ادعای چنین گروه‌های نهفته است.

جدیداً حکمتیار نیز گفته است که به زودی یک “نظام اسلامی” در افغانستان ایجاد می‌شود

رهبر حزب اسلامی در افغانستان در بین هوادارانش اعلام کرد که مردم در افغانستان به زودی یک نظام اسلامی خواهند داشت.

به گزارش دفترمنطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در افغانستان امروز در یک گردهمایی دولت کابل را در تامین امنیت مردم ناتوان اعلام کرد.

وی در آستانه سالروز حمله شوروی به افغانستان با اشاره به افزایش قتل‌های هدفمند اظهارداشت که این قتل ها توسط برخی گروه های داخلی و خارجی مخالف صلح انجام می‌شوند.

حکمتیار دولت افغانستان را در تأمین امنیت ناتوان دانست و از مردم این کشور خواست تا برای برقراری امنیت وارد عمل شوند.

رهبر حزب اسلامی در افغانستان تاکید کرد که مردم این کشور به زودی “یک نظام اسلامی” خواهند داشت.

حکمتیار پیش از این نیز بارها ضمن انتقاد از عملکرد دولت افغانستان خواستار تشکیل دولت موقت در این کشور شده بود.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان در گذشته گفته بود که تمام اعضای گروه تروریستی داعش که از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده‌اند از افراد وابسته به رهبر حزب اسلامی افغانستان هستند.

معاون اول اشرف غنی همچنین تصریح کرده بود: رهبر حزب اسلامی در افغانستان برای آزادی اعضای گروه تروریستی داعش از قید نیروهای امنیتی افغان لابی و چانه زنی می‌کند.

پیش از این نیز روزنامه صبح کابل نوشته بود که رهبر حزب اسلامی رابطه نزدیکی با پاکستان دارد و در سال‌های جنگ‌های داخلی نیز از سوی این کشور حمایت می‌شد؛ فعالیت‌ها و بیانیه‌های اخیر رهبری این حزب، بحث‌‌برانگیز و خطرناک است و امکان اخلال روند صلح از طرف این حزب بسیار بالاست.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق