خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

آیا طالبان تغییر کرده‌ است؟

اولین بار وقتی که سران جهادی و سیاسیون در روسیه با سران طالبان دیدار کردند؛ حکایت از تغییر طالبان می‌کردند.

آن‌ها می‌گفتند که طالبان در این مدت تغییر کرده‌اند و تحولات رونماشده در افغانستان را نیز می‌پذیرند. این پیام برای مردم افغانستان امیدوارکننده بود.

مردمی که حدود 19 سال جز خشونت و انتحار و سربریدن چیز دیگری از طالبان ندیده بود از شنیدن چنین پیام‌های به شدت خرسند شده بودند.

طالبان با 5 سال حکومت‌شان و 19 سال جنگ‌شان چنان تصویری از خودشان بر جا گذاشته بودند که نام طالب موی بر بدن هر فردی راست می‌کرد.

با آنکه مردم خاطرات بسیار تلخی از حکومت طالبان و 19 سال جنگ آن‌ها داشتند اما پیام مبنی بر تغییر در رویکرد طالبان پیام صلح و آرامش برای مردم افغانستان بود؛ بنابراین مردم از برگشت آن‌ها استقبال کردند اما اکنون پس از حدود یک سال دیده می‌شود که طالبان هنوز هم تغییر نکرده‌اند و تحولات رونماشده در افغانستان را نمی‌پذیرند.

آنان همچنان بر شیوه حکومت‌داری دوران خودشان تأکید می‌کنند و خوهان برپایی امارت اسلامی به سبک خودشان استند.

این در حالی است که هم مردم و هم حکومت بارها تصریح کرده‌اند که نظام کنونی این کشور اسلامی است، طالبان بار دیگر بر تشکیل نظام اسلامی تاکید کرد.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه نوشت که براساس توافقنامه این گروه با امریکا خروج نیروهای خارجی از افغانستان جریان دارد و مطابق با این توافقنامه «حکومت پس از اشغال در افغانستان اسلامی خواهد بود.»

مطلب می‌افزاید: «دو دهه پیش امارت اسلامی افغانستان عملاً ثابت نمود که نظام اسلامی در عصر حاضر قابل تطبیق است. امارت اسلامی افغانستان که تجربه تطبیق نظام اسلامی دارد، به این باور است که حل اساسی مسئله افغانستان، ایجاد نظام حقیقی اسلامی در این کشور است.»

چنین تفکری که گویا حکومت طالبان، حکومت اسلامی بوده و آنان اکنون نیز برای برپاکردن دوباره آن تلاش می‌کنند، نشان می‌دهد که در نگرش طالبان هیچ تغییری رونما نشده است و چنین تفکری به معنای ورود افغانستان به جنگ‌های گذشته است.

هفته گذشته نیز «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان درباره پافشاری طالبان بر “ایجاد نظام اسلامی” گفت که این گروه در دستورکار مذاکرات صلح برای هر موضوع قید اسلامی را اضافه کرده‌اند در حالیکه «نظام سیاسی و قانون اساسی ما هم هیچ نوع مغایرتی با اصول و ارزش ها و اعتقادات و احکام دین اسلام ندارد».

وی تاکید کرد که در افغانستان مطابق به ماده سوم قانون اساسی «هیچ قانونی نمی تواند مغایر معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد» و این مهمترین ضمانت برای اسلامی بودن نظام است.

اشتراک گذاری

رفیع‌الله انوری
رفیع‌الله انوریhttp://dunia.af/
رفیع‌الله انوری، خبرنگار روزنامه دنیا است که از سال 1398 فعالیت خود را در این رسانه آغاز کرده است.