خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

«بدون توافق بر سرنوشت افغانستان، آتش‌بس دایمی و خروج نیروهای خارجی، آزادی زندانیان انجام نخواهد شد»

احمدی: در دور دوم مذاکره با طالبان روی یک دولت دایمی توافق خواهد شد

یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که در دور دوم مذاکره با طالبان روی یک دولت دایمی با طالبان توافق خواهد شد.

به نقل از جمهور، داکتر امین احمدی یک عضو هیئت مذاکراتی دولت در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو نوروز در مورد احتمال طرح حکومت موقت در دور بعدی مذاکرات صلح با طالبان گفته، آنچه تا کنون از سوی طالبان در میز مذاکرات مطرح شده است، گزینه دولت موقت نبوده است.

آقای احمدی بیان داشته، “اما اگر فرایند مذاکرات، به گونه‌ پیش برود که در طی آن موضوعات اختلافی  به خوبی حل شود، ممکن است در نتیجۀ مذاکرات به یک دولت دایمی برسیم. البته احتمال آن  بعید به نظر می‌رسد.”

او افزوده، اگر توافق مطابق خواسته‌‌های طالبان باشد، این گروه می‌خواهد در نتیجه‌ توافق یک دولت دایمی به وجود بیاید، دولتی بر اساس شورای حل و عقد و یا مصالحه سیاسی به وجود بیاید و دایمی باشد، این خواسته‌ طالبان است که البته این گزینه منتفی است.

احمدی اضافه کرده، “یک احتمال دیگر هم هست، و آن این که روی یک نقشه راه که به توافق برسیم، ایجاد ترتیبات موقت بخشی از آن باشد، در چارچوب این ترتیبات، دوره‌  گذار طی شود، تا این دولت توافق انجام شده را عملی کند.”

او بحث بر سر این‌که مبنای مذاکرات توافقنامه دوحه (توافق امریکا- طالبان) قرار گیرد را زمانگیرترین موضوع بحث دور اول مذاکرات دوحه خواند و گفته که موضوع دیگر هم مبنا قراردادن فقه حنفی در مسایل دینی بود.

آقای احمدی افزوده: “دلیل دوم این بود که فضای اعتماد میان طرفین وجود نداشت، در کشوری که سال‌ها جنگ باشد، مطمئناً به وجود آمدن اعتماد زمان‌بر است. دلیل سوم هم اختلاف نظر  بسیار عمیقی است که میان طرفین وجود دارد، گفتمان دو طرف از همدیگر بسیار فاصله دارد و همین امر هم باعث کند شدن مرحله‌ اول شد.”

به گفته او، حفظ وحدت میان هیئت افغانستانی یکی از نقاط کلیدی بوده و ادعا کرده که هیئت دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این راستا موفقیت چشم‌گیر داشته است.

احمد در مورد این‌که دور بعدی مذاکرات در کجا برگزار خواهد شد هم گفته، این‌که مذاکرات در افغانستان برگزار شود یک ایده‌آل است، یک آرزوی خوبی است، اما اینکه واقعا عملی باشد بعید است. اما در مورد این که قطر در روند صلح دخالت کند، من تا کنون چیزی را که حاکی از فشار باشد ندیده‌ام، کشور میزبان هیچ دخالت و فشاری بر روند مذاکرات نداشته است.

احمدی در رابطه با تاکید طالبان برای آزادی 7 هزار زندانی دیگر این گروه براساس توافقنامه با آمریکا نیز اظهارداشت: توافقنامه دوحه چهار موضوع را به یکدیگر مشروط ساخته است، طوری که بدون یکی از این موارد، دیگری قابل تحقق نیست.

وی تصریح کرد: تا زمانی که توافق بر سر مسیر آینده‌ افغانستان انجام نشود، آتش بس دایمی برقرار نشود، خروج نیروهای خارجی و آزادی زندانیان انجام نخواهد شد، چرا که آزادسازی زندانیان مشروط است.

پیش از این حمدالله محیب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود اگر دور دوم مذاکرات در هرجای افغانستان برگزار شود، دولت آماده فراهم سازی مذاکره است. رییس جمهور غنی نیز این پیشنهاد را تایید کرده؛ اما طالبان در مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق