خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

طالبان هواپیما‌های بی‌سرنشین را از کجا کرده‌اند؟

رسانه‌ها بارها گزارش دادند که طالبان مجهز به سلاح‌های پیش‌رفته مانند: هواپیماهای بی‌‌سرنشین، سلاح‌های مجهز به دوربین شب‌بین شده‌اند. در یک سال اخیر چندین رسانه‌ داخلی گزارش داد که طالبان بسیاری از عملیات‌های‌شان را با استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین انجام داده‌اند. به گفته رسانه‌ها هواپیماهای مزبور توانایی حمل بمب‌ را نیز دارند.

اکنون در باره اینکه طالبان دارای هواپیماهای بی‌سرنشین شده‌اند مستندهای زیادی وجود دارد که جای شکی باقی‌ نمی‌گذارد اما تا کنون کسی یا رسانه‌‌ای در این باره که طالبان این‌ تجهیزات پیشرفته نظامی را از کجا کرده‌اند؛ چیزی مستندی نگفته است. گمانه‌زنی‌های در این باره وجود دارد که گویا چنین سلا‌ح‌های را امریکایی‌ها در اختیار طالبان قرار داده است اما تا هنوز به صورت مستند چیزی در دست نیست. چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند که پنتاگون در نظارت بر تجهیزات حساس نظامی امریکایی در افغانسان ناکام بوده است. یافته‌های سیگار نشان داده است که قوماندانی مشترک انتقال امنیت برای افغانستان CSTC-A  به دلیل محدودیت های امنیتی و سفر، نتوانسته موجودی ۶۰ در صد تجهیزات حساس نظامی را در بین ماه های می ۲۰۱۹ و اپریل ۲۰۲۰ انجام دهد.

از گزارش‌ها و آنچه اکنون در اختیار طالبان است چنین می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است این تجهیزات در اختیار طالبان قرار گرفته باشد.

در ادامه استفاده طالبان از تجهیزات پیشرفته، این گروه با مسلح‌سازی پهپادهای قابل خرید از بازار از آن برای پرتاب بمب و یا شناسایی مواضع استفاده می‌کند.

به نقل از تسنیم، ماه گذشته در یک روز آرام پاییزی، محافظان «عبدالستار میرزاکاول» والی ولایت «قندوز» در حیاط مهان‌سرای ساختمان فرمانداری مشغول بازی والیبال بودند که ناگهان در انفجار خمپاره رها شده از پهپاد مسلح شده طالبان 4 نفر از آن‌ها کشته شدند.

اگرچه قندوز از مدت‌ها پیش به دلیل حضور گسترده طالبان یکی از ناآرام‌ترین ولایت‌های افغانستان به شمار می‌رود اما مقامات در ابتدا متوجه چگونگی انجام حمله نشدند و پس از یک روز بررسی به این نتیجه رسیدند که طالبان از طریق یک “پهپاد مسلح شده” نیروها را هدف قرار داده است.

«غلام ربانی ربانی» از اعضای شورای ولایتی قندوز به «عرب نیوز» گفت: “در ابتدا نمی‌توانستند منبع انفجار را تشخیص دهند، اما بعداً مشخص شد که طالبان یک بمب و یا مواد منفجره را زیر پهپاد قرار داده بودند؛ بدون شک این یک تاکتیک جدید بود و نشان می‌دهد طالبان روش‌های جدیدی را در جنگ اتخاذ کرده‌اند.

به گفته مقامات با اینکه در ماه‌های اخیر حملات مشابه بسیاری علیه نیروهای امنیتی در ولایت‌های بغلان، فاریاب، لوگر، پکتیا و هلمند صورت گرفته بود اما حمله اوایل نوامبر به قندوز مرگبارترین این حملات بود.

ربانی و دو مقام ولایتی دیگر به عرب نیوز گفتند که در ماه می نیز حمله مشابهی در قندوز هنگام مراسم خداحافظی والی سابق این ولایت انجام شد که در نتیجه آن یک مقام ولایتی کشته و 4 تن دیگر نیز زخمی شدند.

براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، هفته گذشته نیز نیروهای کماندو یک پهپاد مسلح شده را در ولایت لوگر واقع در جنوب کابل هدف قرار داده و سرنگون کردند.

یک جنرال ارشد در کابل که خواست نامش فاش نشود نیز اظهارداشت که طالبان برای اولین بار 6 سال پیش از یک کوادکوپتر برای فیلمبرداری از پایگاه مشترک نیروهای امریکایی و افغانستان در ولایت هلمند استفاده کردند.

این فیلم به طالبان کمک کرد تا به سبک نیروهای کماندو یک حمله گسترده به آن پایگاه شدیداً محافظت‌شده انجام دهند که منجر به تلفات زیاد و خسارات ده‌ها میلیون دلاری شد.

این جنرال افغانستان گفت: من بعداً فیلم این حمله را که طالبان منتشر کرد را دیدم، دوربین در حال وقوع حمله تمام آن را فیلمبرداری کرده بود.

جنرال افزود که طالبان همچنین از پهپادهای دوربین‌دار برای فیلمبرداری از سایر تاسیسات نظامی برای آماده‌سازی حملاتشان استفاده می‌کنند و در برخی از حملات بمب و یا مواد منفجره کوچک را در زیر پهپادها قرار می‌دهند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با تایید استفاده این گروه از کوادکوپتر، از ارایه جزئیات بیشتر در باره نحوه دستیابی به این تجهیزات و نیز اینکه از چه زمانی استفاده از این تجهیزات را آغاز کرده‌اند، خودداری کرد.

«رحمت‌الله اندر» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این باره گفت که طالبان استفاده از این پهپادها و تعبیه بمب‌های دست‌ساز بر روی آن را از سال گذشته آغاز کرده اما تصریح نمود: این موضوع تهدید عمده‌ای را متوجه دولت و تجمع گسترده نیروها نمی‌کند زیرا تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع چنین حملاتی اتخاذ شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق