خبرهای مرتبط

جمع

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

طالبان به چه منظوری رهبری خود را از پاکستان به افغانستان منتقل می‌کند؟

رییس امنیت ملی می‌گوید که اطلاعات نشان می‌دهد که گروه طالبان با افزایش خشونت و جنگ در صدد فراهم‌کردن زمینه انتقال رهبری و کمیسیون‌های خود از پاکستان به داخل کشور است.

به نقل از 8‌ صبح، احمدضیا سراج که روز دوشنبه، پانزدهم جدی در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت که گروه طالبان جغرافیای جنگ را در ولایت‌های جنوب و جنوب‌غرب به این هدف گسترش داده است.

او در عین حال گفت که تحرکات کنونی گروه طالبان نشان می‌دهد که این گروه روی ولایت ننگرهار به همین هدف تمرکز کرده است.

اگر این خبر درست باشد، این اقدام طالبان چنین معنا می‌دهد که طالبان بیش از پیش قدرت‌مندتر شده‌اند و اکنون می‌پندارند که توانایی بودن در افغانستان را دارند. این اقدام برعلاوه این‌که باعث افزایش جنگ خواهد شد؛ حکایت از تغییر در وضعیت افغانستان نیز می‌کند.

به نظر می‌رسد که طالبان در حال حاضر برای اینکه هم در میدان جنگ و هم در میز مذاکرات خودشان را قوی و وطنی نشان بدهند؛ دست به چنین اقدامی زده‌اند. اگر قرار باشد که رهبریت طالبان از پاکستان به داخل افغانستان منتقل شود، بدون شک جنگ‌ها در افغانستان تشدید می‌یابد و تشدید جنگ بدون شک بر روند صلح تأثیرات منفیِ خواهد داشت.

هرچند این اقدام طالبان در پاسخ به انتقاداتی است که مردم این گروه را دارای ریشه‌های بیرونی می‌خوانند اما آمدن رهبریت طالبان از پاکستان به افغانستان نه تنها استقلالیت آن‌ها را توجیه نمی‌تواند که بر بیرونی‌بودن تفکرات آن‌ها می‌افزاید.

از طرف دیگر انتقال رهبری طالبان از پاکستان به افغانستان شاید بتواند نگاه آن‌ها را با افغانستان امروز نزدیک‌تر کند و باعث شود که روند صلح زودتر به نتایج برسد.

احتمال دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد و آن این است که شاید طالبان نسبت به گذشته قدرت‌مندتر شده‌اند و توانایی حفاظت از رهبران‌شان را در داخل افغانستان دارند. به همین دلیل دیگر در پاکستان‌بودن برای آن‌ها الزامی ندارد.

سراج گفت که طالبان به ترورهای هدف‌مند روی آورده‌اند تا اعتماد بین ملت و دولت را صدمه بزند.

رییس امنیت ملی گفت که ترورهای هدف‌مند و انفجارهای ماین مقناطیسی در شهر کابل و بزرگ‌ شهرها نیز به همین هدف از سوی طالبان سازمان‌دهی و اجرا می‌شود.

به گفته رییس امنیت ملی، تلاش طالبان در گذشته برای فراهم‌سازی زمینه حضور رهبری این گروه در افغانستان ناکام شده است و پس از این نیز موفق نخواهند شد.

به گفته او، گروه طالبان تلاش می‌کند تا مذاکرات را با تأخیر بیندازد تا نیروهای خارجی در ماه می به صورت کامل از افغانستان خارج شود و سپس آن‌ها دست به اقدامات نظامی بیشتر بزند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق