خبرهای مرتبط

جمع

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

هیئت مذاکره‌کننده افغانستان: طالبان حاضر به ادامۀ مذاکرات سازنده با هیئت افغانستان نیستند

به تازگی هیئت گفت‌‍وگوکنندۀ حکومت افغانستان هیئت مذاکراتی طالبان را به نداشتن علاقه به ادامۀ گفت‌وگوهای مفید و سازنده متهم می‌کند. با گذشت هر روز برداشت‌های منفی از موفقیت گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه در حال افزایش است.

حفیظ منصور، عضو این هیئت به روز سه‌‍شنبه (۳۰ جدی) به رادیوی آزادی گفت که نمایندگان طالبان حاضر به گفت‌وگو در بارۀ مشروعیت و یا عدم مشروعیت جنگ جاری در افغانستان نیست.

منصور می‌گوید: “نمایندگان طالبان به ادامۀ گفت‌وگوهای سازنده و مفید نیستند. آنان موضوع رهایی زندانیان باقی‌مانده‌شان را هم با امریکایی‌ها و هم با ما مطرح کردند. اما نکتۀ مهم این است که هیئت مذاکراتی دولت اسلامی افغانستان یک بار دیگر از آنان خواسته که پیش از همه چیز در پیوند به جنگ جاری هم از منظر اسلام و هم از قران بحث کنند.”

آقای منصور می‌افزاید که پیش از همه چیز طالبان باید روشن کنند که چرا هر روز انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند.

در همین حال محمدامین احمدی نیز می‌گوید که: «طالبان قصد دارند بدون برقراری آتش‌بس، زندانیان خود را آزاد کنند.»

آقای احمدی، روز سه‌شنبه (30 جدی)، در برگه‌ فیسبوکش نوشت که در روزهای اخیر، گروه طالبان به این فکر می‌کند که بدون قطع جنگ و برقراری آتش‌بس، آزادی زندانیان خود را توسط امریکا عملی کند و همچنان بدون توجه به خواست عمومی به قطع جنگ، به جنگ و خشونت زیر نام جهاد تا تشکیل نظام «ناب اسلامی» ادامه دهد.

محمدامین احمدی، عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، از گروه طالبان خواسته است که اصول عدالت و انصاف را بپذیرد تا صلح در افغانستان برقرار شود.

به گفته‌ او، گروه طالبان در میان این دو آرزو، تمایل به گفت‌وگوی جدی و اصولی روی مسائل مهم با جانب دولت افغانستان ندارد.

آقای احمدی تاکید کرده است که گروه طالبان به صلح عادلانه و همه‌شمول نمی‌اندیشد و فقط به فکر برآورده‌شدن  آرزوهایش است.

او افزوده است: «جانب جمهوری، خواست نخست اش به پیروی از خواست عمومی آتش‌بس است و آماده است راجع به تمام خواسته‌های طالبان بحث کند. جانب جمهوری معتقد است که جنگ کنونی طالبان، جهاد نیست؛ بلکه چرخه‌ باطل قتل و کشتار مسلمانان بوده و حرام قطعی است و آماده است در گفت‌وگو با جانب مقابل، این حقیقت دینی را به اثبات برساند.»

این در حالی است که حدود ۱۰ روز پیش، دومین دور گفت‌وگوهای صلح در قطر آغاز شد. تا اکنون جزییاتی از جریان این گفت‌وگوها منتشر نشده است.

موضوع بی‌علاقه‌گی طالبان در ادامۀ گفت‌وگوهای صلح در حالی مطرح می‌شود که ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در دیدارش با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان موضوع رهایی زندانیان این گروه و بیرون شدن نام رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل را مطرح کرده است.

طالبان این خواست را بخشی از توافقنامۀ صلح این گروه با امریکا می‌دانند.

در همین حال شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که هیئت گفت‌وگوکنندۀ دولت حاضر است که درباره هر موضوعی که طالبان بخواهند، گفت‌وگو کند.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا به رادیوی آزادی گفت: “هیئت مذاکراتی دولت جمهوری اسلامی افغانستان با ارادۀ قاطع و راسخ آمده است و روی هر موضوعی که طالبان بخواهد، بحث می‌کند. هیئت ما آمادۀ گفت‌وگو است. ما منتظر هستیم که طالبان مشخص کنند که می‌خواهند روی چه موضوعی گفت‌وگو کنند.”

اما گروه طالبان درباره این اظهارات تازۀ هیئت مذاکراتی دولت چیزی نمی‌گویند، اما پیش از این گفته بودند که متعهد به گفت‌وگوهای صلح هستند.

از سوی دیگر، نشریه بلومبورگ به نقل از محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نوشته است که این گروه از جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا می‌خواهد که به توافقنامۀ این گروه با امریکا احترام بگذارد.

آقای نعیم افزوده که این توافقنامه تاثیر مستقیمی بر گفت‌وگوهای صلح دارد.

دور دوم گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان و طالبان میان نمایندگان هر دو طرف دو هفته پیش آغاز شد.

این در حالی است که شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که نمایندگان دولت برنامه گفت‌وگوهای صلح و اولویت‌های خود برای گفت‌وگو را در اختیار نمایندگان طالبان قرار داده‌اند، اما طالبان تا به حال در این راستا هیچ گامی برنداشته‌اند.

اما طالبان پیش از این گفته بودند که بحث‌های درونی‌شان درباره ترتیب و توحید موضوع‌های گفت‌وگوها ادامه دارد و این موضوع زمانگیر است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق