خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

تأکید بر جنگ نشانه ناتوانی در مذاکره است

ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان به تازه‌گی گفته است، آتش‌بس میان این گروه و حکومت هنگامی صورت خواهد گرفت که طالبان به اهداف و آرمان خود رسیده باشند. او هشدار می‌دهد و می‌گوید، اگر گفت‌وگوهای صلح بی‌نتیجه پایان یابد، طالبان دست به اقدام نهایی نظامی خواهند زد.

او هم‌چنان خروج کامل نیروهای امریکایی و برقراری آن‌چه که حکومت واقعی اسلامی می‌خواند را از پیش‌شرط‌های آتش‌بس می‌داند. طالبان تأکید کرده‌اند که اگر گفت‌وگوهای صلح نتیجه ندهد، «اقدام نهایی نظامی» خواهند کرد.

این سخنگوی طالبان می‌گوید، «افغان‌ها باز می‌توانند که اگر صلح  و مذاکرات نتیجه ندهد، اقدام نهایی نظامی داشته باشند، در آن صورت هزینۀ همه جنایاتی که انجام می‌شود، طبعاً افغان‌ها این را پرسان خواهند کرد.»

چنین اظهار نظرهای عجولانه و خشن دو معنا می‌تواند داشته باشد:

1- طالبان توانایی مذاکره را ندارند و فهمیده‌اند که در میدان فکری نمی‌توانند از اقدامات خشن حدود 25 سال گذشته‌شان دفاع کنند و در برابر هیئت افغانستان کم می‌آورند. آن‌ها درک کرده‌اند که اگر مسایل قرار باشد که از راه گفت‌وگو حل شود، جانب طالبان برای توجیه اعمال گذشته وحال‌شان هیچ دلیل عقلی و شرعی نمی‌توانند داشته باشند که در این حالت بدون شک جانب مقابل از دست بالای برخوردار می‌شود و طالبان از هم فرو می‌پاشد. طالبان فهمیده‌اند که به لحاظ فکری و برنامه‌های حکومتی و آینده افغانستان چیزی مشخص و مدونی ندارند و اگر گفت‌وگوها دوام پیدا کند، آن‌ها با این کلی‌گویی‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند.

2- معنای دیگری این می‌تواند باشد که خوی جنگی این گروه باعث شده است که گفت‌وگو و تفکرورزی برای‌شان سخت تمام شود. نشان می‌دهد که این‌ها پس از حدود 25 سال جنگ بی‌نتیجه به جنگ خو گرفته‌اند و بدون جنگ هیچ حرفی برای گفتن و هیچ برنامه‌ای برای مردم افغانستان و آینده ندارند. سال‌ها است که می‌جنگند اما هیچ‌گاهی اظهار خستگی نکرده‌اند. آن‌ها هیچ‌گاه نگفته‌اند که اگر جنگ نتیجه نداد اقدام به مذاکره می‌کنم اما دو سال است که مذاکرات صلح آغاز شده است آن هم به گونه‌یی که درست هم مذاکره‌ نکرده‌اند؛ می‌گویند که اگر گفت‌وگوها نتیجه نداد اقدام نهایی نظامی است. این در حالی است که منطق می‌گوید که 25 سال جنگیدید نتیجه نداد اما اکنون توقع دارید که مذاکرات صلح آن هم به گونه که خودتان می‌خواهید نتیجه بدهد؟ منطق می‌گوید که وقتی 25 سال جنگ نتیجه نداده است، مذاکره بدیل خوب آن است و با کمی صبوری و حسن نیت خواهد داد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق