خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

سیگر: قاچاق پول از میدان هوایی کابل نگران کننده‌است

ولسي جرگه خواهان بررسی قاچاق پول از طریق میدان هوايي حامد کرزی شد

بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا در یک گزارش تازه می‌گوید که دستگاه‌های ردیابی نمبرهای پول در میدان هوایی کابل از یک دهه بدینسو غیر فعال‌اند.

بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) از ادامۀ قاچاق پول از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی به بیرون از این کشور، سخت نگران است و می‌گوید که روند قاچاق بی‌هیچ ممانعتی ادامه دارد.

به نقل از طلوع نیوز، سیگر در یک گزارش تازه می‌گوید که دستگاه‌های ردیابی نمبرهای پول در میدان هوایی کابل از یک دهه بدینسو غیر فعال‌اند و حتا مقام‌های دولتی و سیاست‌گران به‌شمول کسانی از دفتر رییس‌جمهور، از ثبت پول‌شان در بخش ویژۀ میدان هوایی، معاف استند.

گزارش می‌افزاید که مسافران عادی در ۵ تا ۶ محل بازررسی می‌شوند، اما مهمانان ویژه حتا در یک بخش هم بررسی نمی‌شوند.

بر بنیاد این گزارش، قاچاق پول از میدان‌های هوایی و بندرهای زمینی افغانستان به بیرون از این کشور، ۴.۵ میلیارد دالر، تخمین زده شده‌است.

سیگر همچنین گفته‌است که مقام‌های بلند‌پایۀ دولتی و دیگر افراد دارای نفوذ سیاسی و افراد مربوط به دفتر رییس‌جمهور غنی به ‌عنوان افراد بسیار مهم، پنداشته شده و از چک پول‌، معاف بوده‌اند.

گزارش می‌افزاید: “سیگر دریافت که مقام‌های گمرک در میدان هوایی به‌ گونۀ منظم از دستگاه‌های شمارش پول نقد برای پیگیری بیرون‌سازی پول، استفاده نمی‌کنند. در واقع، یک دهه پس از نصب دستگاه‌های ردیابی پول، هنوز این دستگاه‌ها به اینترنت وصل نیستند.”

یک بررسی خدمات تحقیقاتی کانگرس ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۱ نیز تخمین زده‌است که بالغ بر ۴.۵ میلیارد دالر امریکایی تنها در یک سال از افغانستان به بیرون قاچاق شده‌است که یک بخش بزرگی آن، پول مواد مخدر است.

این در حالی است که ولسي جرگه نیز خواهان بررسی انتقال پول از طریق میدان هوايي حامد کرزی شد.

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان در این باره گفت: «یکی از شخصیت‌های جهادی روز جمعه به نمازگزارن گفته است که طیاره‌های بې‌نام و نشان در کابل نشصت و برخاست دارند این در حالی است که بول و طلا را به طور غیر قانونی انتقال می‌دهد. این در حالی است که چندی قبل یکی از شخصیت‌های دیگری کشور گفته بود که پول فیزیکي از میدان هوايي کابل به خارج انتقال داده می‌شود که حکومت مکلف است طبق قانون به مردم جواب دهد. »

در این گزارش اضافه شده‌است که در سال ۲۰۱۵ دیده‌بان شفافیت افغانستان، ۶۵ درصد کل پول نقدی که از افغانستان بیرون می‌شود را از پولی‌های گفته است که به‌گونۀ غیرقانونی به‌ دست آمده، منتقل شده و یا مورد استفاده قرار گرفته‌است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق