خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

اتحادیه نهادهای مدنی زون شمال خواهان ادامه مذاکرات صلح شده است

با توقف گفت‌وگوهای صلح میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر، اتحادیه نهادهای مدنی زون شمال خواهان ادامه این مذاکرات و اعلام آتش‌بس فوری شده است.

اتحادیه نهادهای مدنی زون شمال به از سرگیری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان تاکید کرده‌است.

به نقل از آزادی، عبدالحمید صفوت، رئیس این اتحادیه به روز دوشنبه (۲۰ دلو) از طالبان خواست که برای ادامه مذاکرات صلح با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان از بهانه گیری‌های سیاسی دست بکشد.

آقای صفوت کاهش خشونت مسلحانه از سوی طالبان و اعلام آتش‌بس را از موارد اساسی ادامه گفت‌وگوهای صلح عنوان کرد.

وی افزود: “گروه طالبان با توجه به منافع عموم کشتار افراد ملکی را توقف داده و به خاطر دست‌یافتن به یک توافق سیاسی پایدار در نخست آتش بس اعلام کند.”

برخی ساکنان ولایت‌های شمالی با توجه به افزایش ناامنی‌های اخیر در کشور، از هر دو طرف منازعه تقاضا دارند تا با اعلام آتش‌بس خشونت را توقف دهند.

محمد فصیل سجادی، یک باشنده ولسوالی کشنده بلخ در مورد گفت: “جنگ زندگی ما را نابود کرده است. ما خواهان توقف آتش و صلح همه‌پذیر در کشور هستیم جنگ راه حل برای رسیدن به قدرت نیست.”

پیش ازاین، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۸ دلو گفته بود که طالبان در تلاش سرنگونی حکومت جمهوری استند.

او در ادامه افزوده بود که طالبان در تلاش کسب قدرت از راه “ظلم و کشتار” اند، اما نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با این گروه در حالت دفاعی فعال قرار گرفته.

مقام‌های افغان می‌گویند که با توقف دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، خشونت‌های مسلحانه و کشتارهای هدفمند ملکی افزایش یافته است.

شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان گفته طالبان به کاهش خشونت تعهد کرده‌اند، اما هم‌اکنون نیز در بسیاری از ولایت‌های کشور جنگ جریان دارد و میزان خشونت‌ها بالا رفته است.

از سوی هم، وزارت خارجه افغانستان خواستار بررسی توافقنامه امریکا با طالبان شده.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه کشور در یک دیدار با سرپرست سفارت ایالات متحده امریکا در کابل، بر پابندی طالبان به تعهدات صورت گرفته با امریکا تاکید کرده است.

باید گفت که از یک ماه به اینسو گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح در دوحه قطر به حالت توقف شده است.

محمد نعیم، سخنگوی سیاسی گروه طالبان تاخیر در مذاکرات را یک امر طبیعی خوانده است. به تازه‌گی وزارت خارجه امریکا گفته که اداره رئیس جمهور جو بایدن چگونگی قطع روابط طالبان با شبکه القاعده و سهم این گروه در گفت‌وگوهای صلح را ارزیابی می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق