خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

عبدالله: طالبان نسبت به صلح موضع سرسختانه دارد

پیش از آتش‌بس، رهایی زندانیان و بیرون‌کردن نام رهبران طالبان از لیست سیاه بر روند صلح ممد نخواهد بود

همزمان به بن‌بست مذاکرات صلح دوحه، کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در ۳۳ روز گذشته نشستی نداشته‌است.

در پی به ‌بن‌بست کشیده‌شدن دور دوم مذاکرات صلح، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که طالبان نسبت به صلح موضع سرسختانه دارد.

آقای عبدالله که دیروز در گشایش کمیسیون احزاب و جریان‌های سیاسی شورای عالی مصالحۀ ملی سخن می‌زد، اما ابراز امیدواری کرد که بن‌بست در مذاکرات موقتی باشد.

او گفت: «در همین موقع حرکت طالبان یک موقف بسیار سرسختانه گرفته‌اند و کمک نمی‌کند به پیشرفت کار و او این است که بندی‌ها رها شوند، خارجی‌ها خارج شوند، از لیست هم خارج شوند و بعد یکی دو شرط دیگر هم دارند تا این که آتش‌بس کنند.»

به نقل از طلوع نیوز، آقای عبدالله با اشاره به خواست‌های طالبان برای رهایی زندانیان این گروه، بیرون شدن نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و پیش شرط‌های دیگر طالبان، گفت تا هنگامی که روی آتش‌بس توافق نشود، تمکین به این کارها ممد روند صلح نخواهد بود.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی تأکید کرد که ایالات متحده امریکا توافق صلح دوحه را زیر بررسی دارد و این‌که طالبان خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند: «یک اساس موافقت‌نامه کاهش خشونت‌ها است، آیا شده؟ قطعا که نشده‌است.»

این در حالی است که در سه هفته می‌شود که هیئت‌های مذاکره کننده در دوحه، هیچ نشستی برگزار نکرده‌اند.

اسدالله سعادتی، معاون دوم شورای عالی مصالحه ملی گفت: «اقشار مخلتف از جمله احزاب سیاسی که نقش بسیار مهم دارند، می‌خواهیم که شامل این پروسه بسازیم.»

سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی نیز افزود: «خوب خواهد بود که در این کمیسیون‌ها از احزاب نماینده داشته باشند و در تمامی کمیسیون‌های دیگر تقسیم شوند.»

همزمان به بن‌بست مذاکرات صلح دوحه، کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی نیز در ۳۳ روز گذشته نشستی نداشته‌است.

سید اسحاق گیلانی، عضو رهبری شورای عالی مصالحه ملی اظهار داشت: «متأسفانه که هیچ کاری نشده‌است و علتش را هم نمی‌دانیم که چه است و این شورا مختص شده‌است به دو، سه نفر!» تاکنون تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی نیز تکمیل نشده‌است. به‌همین ترتیب رهنمود مذاکرات صلح را که یک ماه پیش این کمیته نهایی کرد با مردم شریک نساخته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق