خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

ملا برادر در نامه سر گشاده: به توافق‌ دوحه متعهدیم؛ امریکا به تعهدات خود عمل کند

ملا عبدالغنی برادر؛ معاون سیاسی رهبر طالبان و رئیس دفتر آن گروه در دوحه، با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به مردم امریکا، بهترین راه پایان‌دادن به جنگ جاری در افغانستان را اجرای کامل توافق دوحه خوانده و تأکید کرده‌است که طالبان به این توافق، متعهد است و امریکا هم باید به تعهدات خود پایبند باشد.

این نامه که روز سه شنبه، ۲۸ دلو منتشر شده، لحنی آرام و خویشتن‌دارانه دارد و در آن، فرد شماره دوم گروه طالبان، تلاش کرده‌است از هشدار و تهدید، فاصله بگیرد و تصویری روشن و متفاوت از این گروه ارائه کند.

به گزارش آوا، ملا برادر در این نامه که خطاب به مردم امریکا نوشته شده، جنگ این گروه را به منظور رسیدن مردم افغانستان به «زندگی آزاد» عنوان کرده و نوشته‌است که «جریان ۱۹ ساله گذشته ثابت کرد که موضوع افغانستان با کاربرد زور و قدرت، استراتژی‌های جنگی و تبدیلی جنرالان حل نمی‌شود.»

او با تأکید بر این‌که جنگ ۱۹ ساله هم به امریکا و هم به افغانستان زیان رسانده و خسارت‌های بزرگی برای هر دوطرف به بار آورده‌، نوشته‌است: «مقتضای عقل و منطق این‌است که برای پایان‌دادن کامل این جنگ، تلاش‌های صادقانه صورت بگیرد و تعهدات انجام یافته عملی شود.»

معاون سیاسی طالبان، ایجاد دفتر سیاسی قطر، شرکت این گروه ‌در نشست‌های بین المللی و امضای توافق دوحه را نشانگر عزم آن گروه برای پایان‌دادن به جنگ و عمل به تعهدات خود در زمینه صلح، عنوان کرده‌است.

این در حالی است که دولت افغانستان، مقام‌های امریکایی، قدرت‌های دیگر و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان را عامل بخش اعظم کشتارها، خون‌ریزی‌ها  و خشونت‌ها می‌دانند و می‌گویند که این گروه پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا خشونت‌ها را تشدید کرده، به ترورهای هدفمند و بمب‌گذاری‌های مرگبار رو آورده و همچنان در برابر خواسته‌های همگانی برای کاهش خشونت و استقرار آتش‌بس، مقاومت می‌کند.

ملا برادر اما ادعا کرده که طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا «به هدف عملی‌کردن کامل پیمان دوحه، کاهش قابل ملاحظه‌ای در عملیات‌ها آورد و مذاکرات بین الافغانی را عملا آغاز کرد.»

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که افغانستان همچنان در آتش خشونت و جنگ و ترور می‌سوزد، تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت، بی‌نتیجه مانده و دور دوم مذاکرات دوحه میان دولت و طالبان نیز به بن‌بست خورده است؛ زیرا هیئت طالبان به طور یکجانبه، میز گفت‌وگو را ترک کرده و به سفرهای سیاسی به کشورهای منطقه رو آورده‌است.

دولت افغانستان و قدرت‌های خارجی بارها از طالبان خواسته‌اند که به خشونت‌ها پایان داده و به گفت‌وگو بازگردند؛ خواسته‌ که همچنان بی‌پاسخ مانده است.

در بخشی دیگر از این نامه، ملا برادر با اشاره به یک‌ساله‌گی امضای توافقنامه دوحه از امریکا خواسته است که به تعهدات خود عمل کند.

این در حالی است که امریکا و دولت افغانستان، گروه طالبان را به نقض مکرر توافق دوحه متهم می‌کنند و می‌گویند که این گروه، ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده، به حمایت از تروریزم، ادامه داده، بر دامنه خشونت‌ها و ترورها افزوده، بیش از ۹۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان نیز بار دیگر به جنگ بازگشته‌اند و هیئت آن گروه، میز گفت‌وگو را ترک کرده‌است.

رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه همچنین ابراز اطمینان کرده که «افغان‌ها در بین خود از راه تفاهم بین الافغانی به قیام نظام اسلامی و صلح و امنیت دایمی رسیده می‌توانند.»

او تأکید کرده که «‌این یک حقیقت مسلم است که قاطع اکثرت ملت از امارت اسلامی حمایت می‌کند و این نتیجه نصرت خداوند متعال و حمایت همین ملت است که مبارزه ما را به سرحد کامیابی رسانده است.»

این در حالی است که از نظر دولت افغانستان، اکثریت قریب به اتفاق مردم، از بازگشت طالبان و احیای رژيم امارت، هراس دارند و از «جمهوریت» حمایت می‌کنند؛ اگرچه در این میان، شماری از منتقدان دولت کنونی می‌‌گویند که اشرف‌غنی، بقای جمهوریت را دستمایه بقای خود در قدرت قرار داده‌است.

ملا برادر همچنین تبعیض میان شهروندان را از نظر طالبان، مردود دانسته و نسبت به تأمین حقوق زنان و آزادی بیان در چارچوب «اصول اسلامی و منافع ملی کشور» تعهد داده‌است.

در حالی که در مرحله اول مذاکرات دولت و طالبان در دوحه، پافشاری طالبان بر فقه حنفی به عنوان تنها «مذهب رسمی افغانستان» موجب بروز تنش و اعتراض شدید هیئت دولت شده بود.

نگرانی در باره حقوق زنان و آزادی بیان نیز یکی دیگر از مسایلی است که پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان به شدت افزایش یافته است. حمله‌های هدفمند بر فعالان رسانه‌یی و حقوق بشری که به طالبان نسبت داده می‌شود، بر دامنه این نگرانی‌ها افزوده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق