خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

آمادگی‌ها برای عبور از حکومت کنونی

طرح صلح با محوریت حکومت انتقالی و نامه تهدید‌آمیز وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به محمد اشرف غنی چنین می‌نماید که گویا قدرت‌های بزرگ جهانی برای عبور از اشرف غنی آمادگی می‌گیرند.

بر اساس نسخه پیش نویس صلح افغانستان که طلوع نیوز آن را نشر کرد، اصول رهنمودی برای قانون اساسی و آینده دولت افغانستان، حکومت انتقالی و تأمین آتش‌بس دایمی از اصول این طرح است.

بر اساس این طرح، صلح تنها با عبور از حکومت محمد اشرف غنی و ایجاد حکومت انتقالی خواهد آمد، زیرا بدون ایجاد حکومت انتقالی نه خواسته‌های طالبان در قانون اساسی الزامیت پیدا می‌کند و نه هم آتش‌بس به میان می‌آید.

معنای ضمنی این نسخه پیش‌نویس این است که اگر طالبان قانون اساسی کنونی را قبول می‌داشتند، دلیلی برای جنگیدن نمی‌داشتند. آن‌ها می‌جنگند چون خواسته‌های آن‌ها در قانون اساسی کنونی نیست؛ بنابراین برای اینکه آن‌ها به صورت قانونی در حکومت مشارکت داشته باشند و خواسته‌های‌شان نیز الزامیت قانونی داشته باشند تغییر در قانون اساسی را می‌خواهند.

از طرف دیگر وقتی حکومت انتقالی را طرف‌ها بپذیرند، دیگر دلیلی برای ادامه جنگ باقی نمی‌ماند؛ بنابراین به صورت خود‌به‌خود آتش‌بس برقرار می‌شود.

در نامۀ که وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به رئیس جمهور غنی فرستاده است؛ به صراحت آمده است که اگر حکومت افغانستان خواسته‌های امریکا را در باره صلح افغانستان مد نظر نگیرد، با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حکومت این کشور نخواهد توانست جغرافیایی کنونی‌اش را حفظ کند.

بلینکن با تذکر این مطلب که «ما در نظر داریم تا تمامی نیروهای‌مان را تا اول می، ـ از افغانستان ـ خارج کنیم.» تلویحاً دولت افغانستان را یک دولت ضعیف خوانده و می‌گوید: «حتی با ادامه کمک‌های مالی امریکا برای نیروهای شما، پس از خروج نیروهای امریکا من نگرانم که وضعیت امنیتی در افغانستان خراب‌تر شود و طالبان بتوانند فوراً جغرافیای بیشتری را بگیرند».

پیش‌نویس صلح و نامه وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به محمد اشرف غنی نشان می‌دهد که قدرت‌های بزرگ دیگر به کارکردهای رئیس جمهور غنی در باره صلح افغانستان اعتماد ندارد و می‌خواهد از این شخص عبور کند.

در نتیجه شواهد نشان می‌دهد امریکا به روند گذر از اشرف غنی رسیده است و با پیامی آشکار پایان عمر دولت وی را به او گوشزد کرده است.

فساد اداری گسترده در نهادهای دولتی، حیف و میل کمک‌های بین‌المللی، افزایش روزافزون ناامنی، متهم شدن دولت به اتخاذ سیاست‌های تبعیض قومیتی و… مؤلفه‌هایی هستند که سبب شده است عبور از دولت اشرف غنی به عنوان یک امر ضروری برای رسیدن به یک صلح همه‌جانبه میان گروه‌های درگیر در افغانستان، مطرح شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق