خبرهای مرتبط

جمع

پنتاگون: خروج نیرو‌ها از افغانستان تا ماه می برای امریکا خطرناک است

برخی مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را در مهلت تعیین‌شده برای امریکا خطرناک دانسته‌اند.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع معبتر می‌نویسد که برخی از نمایندگان رهبری وزارت دفاع امریکا “پنتاگون” معتقدند كه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا اول ماه می، طبق توافق‌نامه با طالبان، بسیار خطرناك و مسئله‌ساز است.

 به گفته رهبری این وزارتخانه، خروج زودهنگام نیروها می‌تواند منجر به جنگ داخلی، حملات احتمالی تروریستی علیه ایالات متحده و متحدانش و وخیم‌ترشدن وضعیت حقوق بشر در این کشور شود.

وزارت دفاع هشدار داده است که اکنون تا اول ماه می زمان کافی باقی نمانده تا افغانستان را بدون مشکلات جدی در زمینه‌های امنیتی و ترک کنیم.

همانطور که روزنامه توضیح داده است، پرسنل نظامی و پیمانکاران را می‌توان به وسیله هواپیما از افغانستان خارج کرد، اما خروج نیروها قبل از همه مستلزم نابودی تجهیزات مخفی به ارزش میلیون‌ها دالر است. همچنین کارکنان دیپلماتیک سفارت امریکا در کابل نیز باید کاهش یابد.

علاوه بر این، روزنامه به نقل از اظهارات  یک نماینده بلندرتبه دولت واشنگتن می‌گوید، طالبان هنوزبرخی از توافقات با امریکا از جمله قطع رابطه با شبكه تروریستی القاعده (ممنوع در فدراسیون روسیه) را انجام نداده است.

گفتنی است که اوایل جنوری امسال، جان کربی، سخنگوی پنتاگون از امکان بازنگری تصمیم خروج سربازان امریکایی از افغانستان بر خلاف توافق‌نامه صلح با طالبان خبر داد.

پیشتر  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک نشست در مجلس سنای آن کشور اظهار داشت که واشنگتن هنوز در مورد تاریخ نهایی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تصمیمی نگرفته است.

به گفته وی جوبایدن، رئیس جمهور امریکا می‌خواهد جنگ جاری در افغانستان را خاتمه بخشیده و پس از آن نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند.

وزیر امور خارجه امریکا گفته است که این کشور منتظر است تا ببیند روند صلح تا چه حد موثر تمام خواهد شد و طالبان آیا تعهدات خودرا عملی می‌کنند؟

گفتنی است که در تاریخ 29 فبروری سال گذشته نمایندگان امریکا و طالبان پس از 18 سال جنگ و 18 ماه مذاکره توافقنامه‌ای را برای پایان جنگ در قطر امضا کردند.

در عنوان موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان به صراحت تاکید شده که امریکا همچنان گروه طالبان را به عنوان دولت به رسمیت نمی‌شناسد و نام رسمی توافقنامه نیز ذکر شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق