خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

بایدن: نیروهای امریکایی ممکن است تاماه می ازافغانستان بیرون نشوند

ماموریت نظامی آلمان در افغانستان تا 2022 تمدید شد

طالبان: ادامه حضور نیروهای خارجی به معنی ادامه جنگ است

نویسنده: رفیع‌الله انوری

جو بایدن رئیس جمهور امریکا پنج‌شنبه شب گذشته گفت که نمی‌تواند بودن نیروهای امریکایی را در افغانستان تا سال آینده تصور کند اما اضافه کرد که عملی‌ساختن مهلت ماه می برای بیرون‌شدن این نیروها ممکن است رخ ندهد.

آقای بایدن در این باره گفت: «به علت‌های تکتیکی، دشوار است که ضرب الاجل اول می عملی شود و نیروها در آن تاریخ بیرون شوند. من و وزیر بلینکن با متحدان مان و اعضای دیگر ناتو که در افغانستان نیرو دارند دیدار می‌کنیم و اگر افغانستان را ترک کنیم، به گونه مصئون و منظم خواهد بود.»

به نقل از طلوع نیوز، او افزود که اگر امریکا از افغانستان بیرون شود، این کار را به گونه منظم و مصئون انجام خواهد داد.

او تأکید کرد که ایالات متحده امریکا در باره این که چگونه به پیش برود با متحدان و همکارانش مشوره می‌کند.

آقای بایدن افزود: «وزیر بلینکن این هفته در بروکسل با متحدان ما در ناتو به ویژه آن‌هایی که در افغانستان نیرو دارند دیدار می‌کند.»

آقای بایدن با اشاره به نشست آینده ترکیه در باره صلح افغانستان گفت که روندی به رهبری سازمان ملل متحد نیز درباره گردآوردن مردم برای پایان این جنگ، به زودی آغاز خواهد شد.

او افزود: «اما قصد من این نیست که برای مدت درازی در آنجا بمانیم. پرسش این است که چگونه با چه شرایطی می‌توانیم توافقنامه‌ را که رئیس جمهور ترامپ ساخته بود عملی کنیم.»

آقای بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید بیرون‌شدن نیروهای امریکایی از افغانستان عملی است، گفت: «ما آنجا را ترک خواهیم کرد. پرسش این است که چی وقت.»

در پاسخ به این که آیا فکر می‌کنید ممکن است که سال آینده هم نیروهای‌مان در آنجا باشند، آقای بایدن گفت که “این را تصور کرده نمی‌توانم.”

اظهارات بایدن در حالی است که آلمان نیز اعلام کرد که مأموریت نظامی‌اش در افغانستان تا سال 2022 تمدید شده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۶ مارچ (ششم حمل) گزارش داد که این طرح به اردوی آلمان اجازه می‌دهد تا نیروهای این کشور به ماموریت نظامی خود تا پایان ماه جنوری ۲۰۲۲ در افغانستان ادامه دهند.

به نقل از صدای امریکا، ماموریت کنونی نیروهای آلمانی در افغانستان در ماه مارچ سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید. تا اکنون آلمان نخستین کشوری است که ماموریت نظامی‌ خود را در افغانستان تمدید کرده است.

این کشور دست‌کم، ۱۳۰۰ سرباز در افغانستان دارد و آنان در حال حاضر، بیشتر مصروف آموزش، تجهیز و مشوره‌دهی به نظامیان افغانستان‌اند.

پیش از این وزیر خارجه آلمان هشدار داده بود که خروج پیش از وقت نظامیان بین‌المللی از افغانستان زمینه را برای تشدید خشونت‌های طالبان فراهم کرده و سبب خواهد شد این گروه تلاش کند تا قدرت را از راه‌های نظامی به دست بیاورد.

هایکو ماس پیش از آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که لازم است خروج از افغانستان مشروط به نتایج مذاکرات صلح باشد.

اما طالبان در واکنش به تصمیم امریکا و آلمان به عدم خروج از افغانستان در مهلت توافق‌شده هشدار داد که ادامه حضور نیروهای خارجی به معنی ادامه جنگ است.

به نقل از تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات «جو بایدن» مبنی بر عدم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و نیز تمدید حضور نظامیان آلمانی تا سال 2022 تصریح کرد که ادامه حضور این نیروها فراتر از زمان توافق شده برای خروج به معنی «ادامه جنگ» است.

براساس توافقنامه امریکا و طالبان که 10 اسفند سال 1398 به امضا رسید، همه نظامیان امریکایی و ناتو باید تا 11 ماه ثور خاک افغانستان را ترک کنند.

سخنگوی طالبان در این باره به بی‌بی‌سی گفته است که: مردم افغانستان حق زندگی آرام، استقلال و آزادی را دارند و اگر حضور نیروهای خارجی ادامه یابد مردم حق دارند از خاک خود دفاع کنند.

گفتنی است که ناتو همواره تاکید کرده که هرگونه تصمیم درباره ادامه حضور و یا خروج از افغانستان به طور جمعی و هماهنگ با دیگر اعضای این سازمان صورت می‌گیرد و اکنون باید دید آیا تمدید حضور نیروهای آلمانی، درحالیکه امریکا نیز عملاً خروج در مهلت توافق شده را رد می‌کند، به طور هماهنگ انجام شده و دیگر اعضای ناتو نیز حضورشان را در افغانستان تمدید می‌کنند یا خیر.

آلمان نخستین عضو ناتو است که ماموریت نظامی خود را فراتر از مهلت خروج تمدید کرده و از سوی دیگر نیز تاکنون تنها نیوزیلند از خروج همه نیروهایش تا از افغانستان در این مهلت خبر داده است.

این تحولات در باره تمدید حضور نیروهای خارجی در حالی است که ایالات متحده امریکا نشستی را برای صلح افغانستان در ترکیه پیشنهاد کرده است. امریکا همچنان طرحی را برای پیشرفت روند صلح پیشنهاد کرده است که شامل یک حکومت انتقالی یا موقت است.

در همین حال ریاست‌جمهوری نیز روز پنج‌شنبه گفت که رئیس جمهور غنی طرحی را برای صلح پیشنهاد کرده است اما این طرح در برابر طرح امریکا نه بل‌‎که یک نقشۀ راه در روند صلح افغانستان است.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک گفت، صلحی که میان چند نخبه سیاسی به‌ میان بیاید و حکومتی که میان این نخبه‌گان تقسیم شود آن را مردم افغانستان از خود نمی‌دانند و سبب بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد.

پیش از این، گزارش‌های در مورد تمدید ماموریت نیروهای امریکایی برای شش ماه دیگر نشر شده بود، اما آقای بایدن تاریخ مشخصی را برای بیرون‌شدن نیروها از افغانستان ارایه نکرد.

این در حالی است که ناتو نیز گفته است که با نیروهای امریکایی یکجا به افغانستان رفته‌اند و در همگاهنگی با آن در مورد خروج از آن کشور تصمیم اتخاذ خواهند کرد.

Writer: Rafiullah Anwari

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق