خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

امریکا: ما برای پایان جنگ و یک خروج مسئولانه متعدیم

درحالی که ۲ دهه از حمله امریکا به افغانستان می‌گذرد و ده‌ها هزار غیرنظامی بر اثر درگیری‌ها در این کشور کشته شده‌اند، وزارت خارجه امریکا گفت که جامعه جهانی معتقد است که بحران افغانستان راه‌حل سیاسی ندارد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت: رئیس جمهور بایدن به روشنی گفته که خواستار پایان حضور نظامی ما در افغانستان است.

وی افزود که «وزاری خارجه و دفاع امریکا نیز تاکید دارند که ما نسبت به پایان دادن مسئولانه جنگ افغانستان، خروج نیروهای‌مان از معرض خطر و تضمین اینکه افغانستان بار دیگر هرگز به سکویی برای حملات تروریستی تبدیل نمی‌شود که امریکا و یا متحدان‌مان را تهدید کند، متعهد هستیم».

پرایس ادامه داد: جامعه بین‌الملل بر این باور است که بحران افغانستان را‌ه‌حل نظامی ندارد، این بحرانی است که باید از طریق راه‌حل سیاسی و آتش‌بس جامع پایان یابد، روندهایی که هسته مرکزی آن‌ها به رهبری و مالکیت افغان‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این نشست اما جزئیاتی درباره روند خروج نیروها از افغانستان ارائه نکرد، خروجی که براساس توافقنامه قطر باید تا 11 ثور صورت بگیرد.

پیش از این نیز بایدن با رد خروج نیروها از افغانستان در این مهلت گفته بود که به دلایل “لجستیکی” امکان خروج کامل تا این تاریخ وجود ندارد.

از سوی دیگر اما «آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا می‌گوید که دولت بایدن در پی توافقی با طالبان است تا نیروهای مبارزه با تروریسم امریکا را فراتر از زمان تعیین شده برای خروج، در افغانستان حفظ کند.

با این حال، طالبان با تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان همواره اعلام کرده است که اشغال خارجی عامل اصلی بحران در این کشور است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق